omdat hij er dan nooit in kan vallen en als hij vierkant is kan hij er diagonaal wel invallen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je er overheen rijdt komt de andere kant niet omhoog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De ronde vorm is een stuk steviger dan vierkant denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ander past hij niet in de put opening
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat oude putdeksels vierkant zijn en moderne rond. Welke vorm zij echter ook hebben, op alle deksels is reliëf aangebracht om grip te creëren.

Oorspronkelijk was de reden voor de overstap naar rond dat een rond putdeksel niet in de put kan vallen. Een vierkant putdeksel zou (diagonaal) wel in het eigen gat kunnen vallen. Dat is vooral gevaarlijk als iemand in de schacht aan het werk is voor onderhoud. Door verbeterde ontwerpen kunnen vierkante deksels, bijvoorbeeld met scharnieren, ook veilig zijn. Ronde deksels zijn lichter dan vierkante deksels met eenzelfde doorsnede.

Ondanks dat het putdeksel rond is, is het ijzeren frame rond een put bijna altijd vierkant. Het vierkante frame heeft een voordeel bij de bestrating: er kan makkelijker om de put heen betegeld worden. Ronde frames zie je alleen op plaatsen waar de bestrating centrisch of waaiervormig is of als de put in asfalt geplaatst wordt. Een vierkant frame zorgt bij deze vormen van bestrating namelijk weer voor problemen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Putdeksels..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het eerste gedeelte had Jeffrey al goed. Het tweede gedeelte is dat hij naar de put gerold kan worden en niet getild hoeft te worden. Het derde gedeelte is dat die krengen nog weleens vast gaan zitten. Als je ze rond draait komen ze weer los. Dat is wat lastig met een vierkante.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook is dee vorm natuurlijk makkelijker te fabriceren