Texel is een geliefd oord voor vogelliefhebbers. Op sommige dagen kan een ervaren vogelaar wel honderd verschillende soorten waarnemen. Er broeden in het voorjaar vooral in de duingebieden ongeveer 80 verschillende vogelsoorten, maar in totaal zijn zo'n 300 soorten op Texel waargenomen. De Muy, een duingebied tussen De Koog en De Slufter is een beschermd gebied; het is de broedplaats van de oudste lepelaarkolonie van Nederland. Andere opvallende vogelsoorten op Texel zijn de dwergstern en de velduil. De zilvermeeuw komt er in grote aantallen voor.

De fauna is alleen uiteraard minder divers dan in de rest van Nederland, vanwege de geïsoleerde ligging van het eiland. Toch leven er nog hermelijnen, bruine ratten, 5 muizensoorten, konijnen, hazen, kleine amfibieën als kikkers (bruine kikker en heikikker), rugstreeppadden en watersalamanders. Vlinders op Texel: o.a. de atalanta, distelvlinder, Sint-jacobsvlinder, duinparelmoervlinder en, sinds 1995, het groentje. Duizenden insectensoorten zijn op het eiland waargenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schapen en de homo sapiens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht heb je wat aan onderstaand antwoord.

Op textel leven natuurlijk veel insecten, maar wat betreft zoogdieren iest minder dan in de rest van Nederland.

Natuurlijk komen er ook zeehonden voor.

Toegevoegd na 2 uur:
Het meest waargenomen zoogdier is de gewone zeehond, maar met een beetje geluk tref je ook de hermelijn, het konijn, de haas en zelfs de witsnuitdolfijn aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden en katten (als huisdieren dan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schapen,schapen,schapen en schapen en duizenden vogels en een paar vossen, in het wild tenminste. Huisdieren,het gewone meutje!

Toegevoegd na 2 minuten:
Die vossen kunnen ook op een van de andere waddeneilanden leven,als ze dat tenminste nog doen(leven bedoel ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paarden
schapen
honden
katten
ratten
vogels
alpaca's
zeehonden
geiten
egels
uilen

pfff ben dr vast nog een paar vergeten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast8238;

Op Texel kun je in het zomerseizoen de Homo Touristicus Germanicus nog in grote kuddes in het wild aantreffen. Een fascinerende soort die zich vooral bezig houdt met het graven van kuilen op de zandstranden.