Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Geheugen van een vis?

Wij hebben in onze Aquarium vissen. Ik heb ergesn gelezen dat dit 5 sec is. Toch lijken ze altijd te weten hoe laat het is op bijvoorbeel etenstijd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Over van dat klokkijken:
Uit experimenten van psycholoog Dr. Phil Gee van de universiteit van Plymouth is gebleken dat goudvissen een goed besef van tijd hebben. Hij leerde een groep goudvissen voedsel te verkrijgen door tegen een hendel aan te zwemmen. Toen de vissen dit eenmaal onder de ‘knie’ hadden werd hun geleerd dat er slechts op een bepaald uur van de dag eten beschikbaar was. De vissen leerde al snel vlak voor het juiste tijdstip tegen de hendel te zwemmen, en stopten hiermee zodra er niks meer uit kwam aan het eind van het uur. Ook deze informatie herinnerden ze zich tot maanden na het experiment.

Antwoord:
Goudvissen hebben een geheugen aanzienlijk langer dan vijf seconden. Dit bewijst echter niet dat de vis zich verveelt. Maar het is tot op heden ook niet bewezen dat goudvissen zich niet vervelen. Hier komt hopelijk in toekomstig onderzoek meer duidelijkheid over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het geheugen van een vis is sterk afhankelijk van de vissensoort.

Of het etenstijd is, hoeft geen kwestie van geheugen te zijn - het kan ook bioritme zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vissen kan je van alles aanleren.
Vooral als het met eten te maken heeft.
Ze weten bevoorbeeld precies wat een reiger graag lust.
Zeker goudwinden zijn dan soms maandenlang niet meer te zien en verschuilen zich diep in de vijver.
Mijn koikarpers kijken me echt in de ogen en weten ook dat ik het ben.
Ook hebben vissen een soort biologische klok.
In het openbare water is het bekend dat vissen die al een paar keer gevangen zijn aan de hengel, er niet meer intrappen.
Pas als de visser een heel ander aas gebruikt, wil het wel weer eens lukken.
Dus vissen hebben een prima geheugen, maar het is wel heel beperkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat (goud)vissen een geheugen hebben van slechts enkele seconden is een urban myth (broodje aap verhaal) dat al vele malen ontkracht is. O.a. bij mythbusters, zie bron voor een paar bronverwijzingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding