Waarom slaapt een vleermuis hangend op zijn kop ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit een hele goede vraag..

Antwoorden (6)

Vleermuizen slapen soms ondersteboven,hangend aan hun pootjes,maar meestal kruipen ze in kieren en spleten .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar *als* ze ondersteboven hangen, waarom doen ze dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk komt dat doordat ze vanaf de grond moeilijk kunnen opstijgen. Als ze ondersteboven hangen en zich laten vallen,hebben ze een vliegende start,zo wordt vermoedt door wetenschappers.
Vleermuizen slapen ondersteboven, hangend aan hun achterpoten. De pootjes van een vleermuis hebben een ‘blokkeersysteem’. De spieren die de vleermuis gebruikt om te hangen gaan op slot. De vleermuis hoeft dus geen moeite te doen om ondersteboven te hangen.

De vraag hoe vleermuizen zo blijven hangen is makkelijk, maar de vraag waarom ze ondersteboven hangen is moeilijker. Wetenschappers weten ook niet precies waarom vleermuizen dit doen.

Wetenschappers denken dat het te maken heeft met het vliegen van vleermuizen. Een vleermuis kan namelijk niet gemakkelijk opstijgen van de grond (dus met z’n kop rechtop in de lucht). Als een vleermuis hangt zijn de vleugels vrij. De vleermuis kan zich nu laten vallen, makkelijk zijn vleugels uitslaan en wegvliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is voor vleermuizen de veiligste en meest bruikbare manier om te slapen... Hun tenen hebben een automagische sluitstand, net als kippen ook overigens, en het kost hen totaal geen moeite/energie om te hangen... Overdag lopen ze te veel gevaar als ze rond zouden vliegen en 's nachts hebben ze een zintuig dat hen in staat stelt om zich veilig te voeden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie gekeken heeft naar slapende vleermuizen, valt op dat ze altijd op de kop hangen. Dat moet een reden hebben. Ze vallen ook niet naar beneden. Zelfs een overleden vleermuis blijft nog een lange tijd hangen. Dat laatste is gemakkelijk te verklaren. Net als vogels klemmen de vleermuizen de klauwen aan iets vast, in een ontspannen toestand. Op deze manier hangen kost geen energie.
Maar waarom hangen ze op de kop? Misschien is dat de gemakkelijkste en prettigste manier van hangen. Een erg simpele verklaring, maar niet uitgesloten. Waarschijnlijk is het de beste houding om snel weg te kunnen vliegen. Wellicht heeft het ook iets te maken met de winterslaap en bijhorende aanpassingen van lichaamsfuncties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo simpel en logisch: het is hun manier van lanceren. Ze laten zich vallen en wieken weg. Met die grote vleugels kunnen ze anders niet opstijgen. Als ze zich laten vallen, dan gheeben ze meeteen al voldoende snelheid. Kijk naar paraglyders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze niet als vogels rechtop kunnen slapen en zo in de boom zijn ze veilig voor andere dieren en beschut als liggend op de grond????