Nieuwerkerk aan den IJssel, 6,76 meter beneden NAP.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Flevopolder bij Lelystad. Daar staat een paal van ongeveer 7 meter hoog. Die paal geeft aan hoe hoog het zeewater zou komen als er geen dijken zouden zijn.

De paal is een favoriet uitje voor (vooral Amerikaanse) toeristen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hmm, zo te zien aan de andere antwoorden heb ik het bij het verkeerde eind.

Is die paal in de Flevopolder dan het laagste punt van de polder? Iemand die het weet? Of worden al die toeristen gewoon bedonderd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nabij de eendenkooi in de Zuidplaspolder bij de Derde Tochtweg in de gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De diepste mijn in Nederland was de Staatsmijn Hendrik. Schacht IV had een diepte van iets meer dan 1 km.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals anderen zeggen inderdaad bij Nieuwerkerk a/d IJssel. Als je over de snelweg A20 rijdt, (van Rotterdam naar Gouda) zie je tussen de afslagen Nieuwerkerk en Moordrecht, voor het autobedrijf van Vliet een soort paal staan met het zeeniveau. Deze plek is niet de daadwerkelijke laagste plek. Deze ligt namelijk een eindje richting Moordrecht, en een eindje richting het spoor. Er is jarenlang gesteggel over geweest tussen Nieuwerkerk en Moordrecht over waar de precieze plek is en in welke gemeente dat dan zou vallen. Dit is uiteindelijk 'gewonnen' door Nieuwerkerk. Trouwens, deze plek is het nog niet zo heel lang. Voorheen werd altijd aangenomen dat de Prins Alexanderpolder in Rotterdam de laagste plek was. Ik weet niet precies hoe lang het al in Nieuwerkerk ligt, maar ik denk nog geen 10 jaar.