De Wet van Moore stelt dat het aantal transistoren op een computerchip door de technologische vooruitgang elke 2 jaar verdubbelt, wat dus inhoudt dat de snelheid van een computerchip elke 2 jaar verdubbelt. Tot nu toe gaat dat nog steeds op (soms gaat het nog wel sneller dan x=2 voor 24 maanden), maar de verwachting is wel dat de stijging binnenkort zal afnemen omdat bepaalde fysische grenzen niet te doorbreken zijn. Wikipedia heeft hier ook gewoon een heel interessant stuk over, kijk daar eens op voor meer informatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De wet van Moore voorspelt dat het aantal transistoren op een geintegreerd circuit zich iedere twee jaar met twee vermenigvuldigt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een computer kent in de basis alleen maar een 0 (geen stroom) of een 1 (wel stroom). Het is eigenlijk een bak met enorm veel schakelaars die wel of geen stroom doorlaten.

door veel schakelaars naast elkaar te zetten kun je meer verschillende betekenissen toekennen.

Met twee schakelaars heb je 4 mogelijke combinaties:
- beiden uit (0,0)
- links aan, rechts uit (1, 0)
- links uit, rechts aan (0,1)
- beiden aan. (1,1)

Nu kun je je voorstellen dat hoe meer schakelaars ("transistoren") er in een computer zitten, hoe meer combinaties die aankan en hoe sneller die berekeningen kan maken. Een 8-bits computer heeft dus chips met 8 schakelaars naast elkaar. Een 16-bits computer heeft er 16. etc. De computer krijgt hierdoor meer "vermogen" (Aantal instructies per seconde).

De transistor kon men steeds kleiner maken waardoor er meer op een computerchip paste. Moore ontdekte dat er dit elk jaar verdubbelde. Zo was "de wet van moore"ontstaan.

p.s. dit even in lekentaal, want ik ben geen expert.