Wanneer ik droom dat ik val, voel ik dat ook echt in mijn buik. Hoe kan dat?

Ik droom best vaak dat ik heel diep val, of dat ik me aan een stang vasthoud en dan heel hard naar beneden suis om vervolgens weer omhoog te gaan.
Ik heb nooit aan bungeejump gedaan, parachute gesprongen, of aan een trapeze gehangen maar tóch weet ik hoe het voelt omdat ik het droom.

Hoe kan dat? Dat ik toch weet hoe het in je buik voelt als je heel hoog valt, of dat je armen op een of andere manier luchtig voelen en je benen zwaar als je aan een trapeze zwaait? Is dat natuurlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Dromen over vallen schijnt heel vaak te gebeuren, waarom dat zo is, geen idee, misschien nog wel een oergevoel van toen we nog als apen in de bomen rondslingerden?
Het gevoel van vallen kent vermoedelijk iedereen wel, of z/hij nou wel of niet ooit gevallen is: ga op een hoge toren staan en kijk naar beneden en veel mensen krijgen al de kriebels in hun buik (ik heb op zich geen hoogtevrees, durf op hoge torens te klimmen, maar toen ik laatst op tv iemand dat zag doen kreeg ik die kriebels ook al en voelde ik mezelf al bijna gaan).
Dus ik vermoed dat (de angst voor) het gevoel van vallen ingebakken zit in de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het dromen dat je valt, kán een lichamelijke oorzaak hebben.
Vaak gebeurt het als je net in slaap valt.

het kan een verlaging van je bloeddruk zijn of een beweging van vloeistof in je middenoor, beide veroorzaken een wat duizelig gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je droomt dat je valt , wordt dit psychologisch verklaard met ‘angst’. Dus bang zijn en naarmate je de droom vaker hebt, ben je dus erg bang. (De vraag daarna is natuurlijk waarvan of waarvoor.)

Zou je een kind zijn met deze droom, is het vermoedelijk een kwestie van je algemeen niet veilig voelen, vernam ik van een psycholoog.

Gevoel in je buik , vlinders , kent bijna iedereen wel. Buikpijn van problemen (ruzie!) of in dit geval van angst, is een andere vorm hiervan. In mijn dromen ben ik vaak gevallen, ik had pijn in mijn buik en voelde mijn benen onder me vandaan verdwijnen.
Ook ben ik een keer tijdens zo’n val in mijn dromen letterlijk uit mijn bed gevallen, maar dat is weer een ander verhaal.:)

Tijdens dromen voel je het omdat je het beleeft in je dromen, denk ik, is mijn ervaring in ieder geval.