Als je dochter al seksueel actief is dan raad ik dit zeker wel aan. Ik neem toch aan dat jij ook niet wil dat je dochter een tienermoeder wordt. Ik zou in eerste instantie willen weten waarom zij aan de pil wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongeren zijn seksueel actiever dan soms lijkt (of wat je als ouder hoopt). Als je dochter zelf al aan geeft dat ze de pil wilt dan zegt dat toch al genoeg? Ik raad dus de pil aan of andere voorbehoedsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja , ik zou zeggen als ze er zelf mee komt doen. De vraag komt niet voor niets. Ik zal wel goed met haar praten over de voors en tegen. Alleen al het feit dat je een hoop hormonen in je liijf pompt. Daarbij is het natuurlijk geen bescherming tegen SOA's. Van de andere kant kan het een hoop buikpijnproblemen oplossen en ongewenste zwangerschappen voorkomen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongeacht of wie dan ook vind of ze er te jong voor is...

Als jou dochter aan geeft klaar te zijn voor gemeenschap dan zou ik eerst nog even een gesprek aan gaan over soa's en aids die ze op kan lopen en dat de pil alleen tegen een ongewenste zwangerschap helpt.
Als je een verkering of relatie toe staat dan weet je gegeven moment dat het niet meer om een handje en een zoentje gaat dus kan je ook dit soort vragen verwachten.
Wees blij dat ze hier open tegenover jou is. Als zij beslist de pil wil kan ze deze ook zonder jou toestemming krijgen.
Niemand wil het eigenlijk weten van z'n kinderen, maar je kop in het zand steken en denken dat ze het dan niet doen daar komen geheid problemen van.
Praat met je dochter, dat ze het alleen doet als ze er zelf aan toe is en niet om erbij te horen of om populair te zijn of omdat een vriendje het zo graag wil.
Benadruk vooral dat ze zich goed beschermd tegen soa's.

Suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zomaar een beslissing nemen van doen of niet doen: ga met je dochter praten.
Heeft ze een vriendje, wil ze sex, heeft ze al sex, weet ze wat de pil wel een niet doet: er is wel een antwoord nodig op dat soort vragen om na te gaan of het voor haar nodig is, nuttig is, en ze er goed mee om kan gaan.
Over het algemeen gezien is het verstandig om je dochter, wanneer ze dat al zelfstandig zo aangeeft, haar zin te geven en haar aan de pil te laten gaan. Maar weet zeker dat ze goed voorbereid is en hem goed gebruikt (want beschermt niet voor soa's, moet iedere dag geslikt etc.).
Ook vind ik dat het feit dat je dochter aan de pil zou gaan, niet meteen hoeft te betekenen dat ze hele nachten weg mag blijven naar haar vriendje of iets dergelijks. Wanneer je je dochter wilt "afremmen"bij het hebben van seks, probeer dan regels te stellen mbt wanneer ze thuis moet zijn, en met haar te praten over of ze er klaar voor is. De pil weigeren is geen goede manier om als ouder af te dwingen dat ze geen sex heeft, noch wil het, als je dochter aan de pil gaat, meteen zeggen dat ze de volgende dag met een jongen het bed in duikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doen.
Liever een jaar te vroeg aan de pil, dan een dag te laat en al zwanger. Al zou ik ze er wel bij duidelijk maken dat de pil GEEN soa's voorkomt en ze dus wel degelijk ook nog condooms moet gebruiken. Maar als je een keer een ongelukje hebt met een condoom is de kans dat je meteen AIDS hebt niet zo groot, maar de kans dat je zwanger bent natuurlijk wel.
Ze zal een goede reden hebben om aan de pil te willen (en 15 is wat dat betrerft niet superjong), en ik vind het heel verstandig dat ze er zelf over begint (en niet stiekum denkt 'dat overkomt mij niet'). Een heel verstandige meid dus, die gelukkig tevoren en niet proefondervindelijk weet waar Abraham de mosterd haalt. Proficiat met zo'n volwassen dochter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je dochter vraagt om voorbehoedsmiddelen. Dat betekent dat je dochter óf al seksueel actief is, óf dat zeer binnenkort wordt. Héél verstandig van haar dat ze dan om de pil vraagt! Dat toont aan dat ze verantwoordelijk genoeg is om te beseffen dat seks bepaalde risico's geeft (in dit geval zwangerschap) waar je rekening mee moet houden.

Dat je dochter seks gaat hebben, kun je niet tegenhouden door de pil te weigeren. Wat wil je liever, dat ze seks heeft met een betrouwbaar voorbehoedsmiddel, of dat ze seks heeft zónder betrouwbaar voorbehoedsmiddel?

Hierbij is het belangrijk om te weten dat het condoom (waarvan je haar hopelijk leert dat ze het sowieso moet gebruiken, pil of geen pil!) niet echt super scoort bij het voorkomen van zwangerschap. De combinatie van condoom plus nog een voorbehoedsmiddel is zeker aan te raden, om te voorkomen dat zij toch één van die meisjes wordt die op haar zeventiende zwanger is ondanks condoomgebruik. Het komt voor, en het is te voorkomen.

Wat ik in zo'n geval waarschijnlijk (ik heb zelf nog geen kinderen, daarom de waarschijnlijk) zou doen, is om te beginnen me verdiepen in de voorbehoedsmiddelen die tegenwoordig beschikbaar zijn. De keuze is tegenwoordig veel groter dan toen we zelf aan de pil begonnen, een andere optie is misschien beter voor je dochter. Er zijn namelijk verschillende alternatieven die net zo betrouwbaar zijn als de pil, maar minder hormonen in de bloedbaan brengen.

Ik zou het vervolgens samen met haar hebben over die alternatieven, en uiteraard daarbij benadrukken dat ze nog steeds niet zonder condooms zal kunnen. Vervolgens op naar de dokter, en in overleg het uiteindelijke voorbehoedsmiddel bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou ik wel toestaan,ze heeft vast een reden om er om te vragen. Maak haar wel duidelijk dat het gebruik van de pil geen vrijbrief is om met iedereen ongeremd sexueel verkeer te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bij jullie zover dat er geen weg meer terug is. Helaas, zou ik willen zeggen... Want ik vind 15 wat jong. Waarom zeg ik geen weg meer terug? Omdat, als ze uit zichzelf hiermee kwam, dat zij vind dat ze er aan toe is. Dan krijg je 't er nu niet meer uit - dan had ze anders opgevoed en/of opgegroeid moeten zijn. Dus verbieden heeft geen zin meer - ze zal toch sexen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dochter sexueel actief is of wil zijn, kan je dat toch niet voorkomen. Het beste is om haar aan de pil te laten gaan. Verder is praten altijd zinvol!