Sollicitatieplicht tijdens een faillisementsuitkering?

Mn werkgever is failliet en nu kom ik in aanmerking voor een faillisementsuitkering. Dus 13 weken achterstallig loon en max 6 weken opzegtermijn. Ben je verplicht om tijdens die 6 weken opzegtermijn te solliciteren? Komt die uitkering dan in gevaar of is dat alleen van toepassing op een mogelijke ww-uitkering?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Nee, ook die zes weken krijg je geld waar je sowieso al recht op had (ook al kan je werkgever zelf het niet meer betalen), dan hoef je dus niet verplicht te solliciteren. Die sollicitatieplicht geldt pas als je ná die zes weken in de ww komt.

Wel is het zo dat als je tijdens die zes weken opzegtermijn gaat werken voor een andere werkgever, je voor die uren geen faillisementsuitkering meer krijgt. Dan is de situatie vergelijkbaar met het eerder dan de zes weken opzegtermijn vrijwillig stoppen bij je baas om voor een ander te werken.

Maar recht of geen recht: als ik jou was, zou ik direct hard gaan solliciteren. Dit is niet echt een tijd waarin je het je kan veroorloven om maanden niets te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ben je wel verplicht te solliciteren, als je daarna tenminste een uitkering wilt. Je weet dat je werkeloos gaat worden, en als jij dan vervolgens 6 weken thuis gaat zitten en dan pas in actie komt, kunnen ze je verwijtbaar werkeloos verklaren. Dit hebben ze mij verteld aan het einde van een jaarcontract, dat zodra je weet dat je werkeloos wordt, geacht wordt te gaan solliciteren. Misschien niet het verplichte aantal (is dat nog steeds minimaal 1 per week?) maar wel dat je al iets gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jee, je hebt gelijk, om ww te krijgen moet je óók aantoonbaar je best gedaan hebben om nieuw werk te vinden sinds je wist dat je je inkomen zou verliezen. De zes weken opzegtermijn komt dus niet in gevaar door niet te solliciteren, het krijgen van ww daarna wel. Bij mij is dat nooit echt van toepassing geweest, de enige keer dat ik aan het eind van een contract niet meer terug hoefde te komen, werd me dat pas twee weken van tevoren verteld, en kon ik niet mijn overgebleven vakantiedagen opnemen. De mevrouw bij het CWI was eerder verontwaardigd over het gedrag van mijn werkgever dan dat ze vond dat ik al allerlei sollicitaties gehad had moeten hebben. En sowieso heb ik die ww-aanvraag geannuleerd nog voordat ik een sollicitatie moest kunnen laten zien omdat ik alweer werk had aangepakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was zwanger, dus hoefde ik vanwege bedrijfseconomische redenen niet terug te komen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, bedrijfseconomische redenen, schitterende parapluterm die betekent "we gaan nu iets schofterigs doen, en komen daar ook nog mee weg".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, maar daarna heb ik een prachtige nieuwe baan gevonden, en een prachtig kind!