Foto's zonder kwaliteit afdrukken met een verhouding van 11,25x15?

De foto's die ik wil laten afdrukken hebben een verhouding van 11,25x15. De verhouding die bij de meeste winkels echter het meest in de buurt komt is 11,4x15. Dit is dus net iets hoger dan het oorspronkelijke formaat. Zal dit een grote invloed hebben op de kwaliteit van mijn foto?

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn excuses, ik zie nu dat er in mijn vraag "zonder kwaliteit"staat. Dit moet natuurlijk "Zonder kwaliteitsverlies" zijn!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Dat verschil is zo klein, dat zal je over het algemeen niet zien.

Anders is een goede oplossing met een fotobewerkingsprogramma zelf de foto's eerst bijsnijden tot de gewenste verhouding, dan bepaal je zelf welke randjes weg zullen vallen, en dan pas de foto's af laten drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt het over de 'verhouding', dat staat helemaal los van de kwaliteit (resolutie) van de afbeelding. Een foto met 300x400 pixels, heeft dezelfde verhouding als een afbeelding met 3000x4000 pixels.

Waar jij wel last van gaat krijgen is dat door het verschil in verhouding en een deel van de foto wordt weggesneden. Om dus nare verrassingen te krijgen, kan je elke foto die je laat afdrukken zelf alvast volgens de juiste 'verhouding' bijsnijden. Dan heb jij tenminste de keuze in welk deel van de foto wordt weggesneden.
Het is wat werk, maar het voorkomt verrassingen.