Wat zijn snelle tips om een artikel te schrijven?

Ik moet een pakkend artikeltje schrijven voor in een nieuwsbrief (print & online, doelgroep: vnl. onderwijzers). Ik heb de informatie op papier staan, maar het is te droog.
Wat kan ik doen om het stuk "vlot en leesbaar" te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

- Pakkende kop verzinnen, die uitnodigt tot lezen van het hele artikel.
- Een kop als vraag, werkt soms goed. "Kunnen onderwijzers echt niet rekenen? ". "Verdwijnt de basisschool?"
- Korte zinnen maken.
- Zó schrijven, dat ook jongeren het direct snappen.
- Moeilijke woorden vermijden.
- Niet al te gewichtig doen, of zaken ingewikkeld maken.
- Beetje understatement erin.
- Vleugje humor (niet te veel ander wordt het vervelend)
- Stel iets vragenderwijs aan de orde. "Dacht u dat het zo zat? Nou, dat is echt niet zo, want......".
- Goede indeling maken in alinea's. Dan wordt het overzichtelijk, en prettig leesbaar.
- Val niet in herhalingen, en kijk uit om 2 keer hetzelfde uit te leggen in verschillende bewoordingen.
- Laat je werk aan een paar mensen lezen, voor je het inlevert. Vaak zien anderen iets, wat jij over het hoofd hebt gezien.

Deze tips zijn wat algemeen: ik moet een beetje gokken, want ik heb geen idee waar het over gaat, hoe belangrijk de informatie is, en vooral wat de hoeveelheid van de informatie is.

Misschien helpt het je toch wat verder.
Succes! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Heeft me enorm geholpen.