Waar komt de naam " A je Striekiezer" vandaan? zie uitleg

Dit is de naam van een bushalte op het traject Vaals-Maastricht. Ik ken wel een beetje Limburgs dus ik denk dat het met een "strijkijzer" te maken heeft, maar ik vroeg me af waar de naam vandaan komt...ik heb het (nog) niet echt kunnen vinden op internet..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
3.6K

Het beste antwoord

Als je op internet zoekt zie je dat het woord Striekiezer inderdaad vaak strijkijzer betekent. Als je verder zoekt zie je ook dat er vroeger stoomtrams in Nederland reden die Striekiezer werden genoemd. De aller oudste strijkijzers werden gevuld met hete kooltjes en daar kwam meestal wat rook bij vrij. Waarschijnlijk verwijst de strijkijzer "rook" (en misschien de vorm van het strijkijzer) naar de stoom (en vorm) van de tram. Op Wikipedia is te lezen dat er ook diverse stoomtrams in Limburg rond reden. Het is dus niet ondenkbaar dat de bushalte op een plaats ligt waar vroeger een stoomtram of Striekiezer voorbij kwam.

Ik wil niet beweren dat mijn antwoord 100% juist is, maar misschien zet deze beschrijving jou op een ander spoor en kom je zo achter de definitieve verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ja, dat zou inderdaad een logische verklaring kunnen zijn! Ik ga nog even verder speuren..