Als ik nu voor 1000 Euro gloeilampen inkoop, kunnen deze dan over 15 jaar een fortuin waard zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

In deze tijd is het goed om te investeren dus probeer het uit.Je weet maar nooit.Maar gebruik ze maar zelf want ze beweren dat ze langer meegaan dan 15 jaar dus kun je ze nog altijd 2e hands door verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee. De mensen die per se de gloeilamp willen blijven gebruiken, gaan zelf wel hamsteren. Dat doen ze in Duitsland al volop. En hoeveel lampen krijg je nou helemaal voor 1000 euro? Wil je er een fortuin aan overhouden, dan zul je een fortuin moeten inzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee echt niet Nederland zit nog vol met gloeilampen die al jaren in voorraadkasten ,op zolders,en her en der liggen.
en wat denk je van de ons omringende oostbloklanden,waar nog hele partijen in winkels liggen.
ze zullen echt geen antiek worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want waarom zou iemand tegen die tijd nog gloeilampen willen ? Spaarlampen zijn even een aanschaf, maar dan gaan ze ook veel langer mee. Het is even een omschakeling waar sommige mensen misschien moeite mee hebben, maar de aanschafprijs is zo ongeveer de belangrijkste reden waarom mensen nog normale gloeilampen willen hebben ; lekker goedkoop. Als straks de spaarlamp gemeengoed is en de ouderwetse gloeilamp zou door schaarste bijna net zo duur, even duur of duurder zijn, dan raak je ze aan de straatstenen niet meer kwijt.

Daar waar alleen nog gloeilampen gebruikt kunnen worden (bedlampjes, naaimachines) verwacht ik nog lang genoeg voorraad tot ze vervangen kunnen worden door led-lampjes in dezelfde maat. Daar zijn nu helaas nog geen spaarlampen voor. Verder heb ik NU al (lang) geen gloeilampen meer ; vooral de led-spotjes in mijn halogeenlamp bevallen me uitstekend en zijn nog nooit kapot geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spaarlampen bevatten kwik. Volgens onderzoek komt daarvan, bij goede gescheiden inzameling, vrijwel niets in het milieu. Zie je de problemen? a) "bij goede gescheiden inzameling". Dat is een aanname. Een verkeerde aanname. b) "vrijwel" niets in het milieu. In het optimale geval hebben we dus nog steeds een probleem. Verder: spaarlampen zijn juist zoveel duurder dan gloeilampen omdat de productie zoveel energie kost. Tijdens het gebruik zijn ze zuiniger, maar over de gehele levensduur (vanaf conceptie) is dat nog maar de vraag. Dan: in de zomer is het rendement van een gloeilamp inderdaad bedroevend laag. Maar in de zomer branden mijn lampen nauwelijks. In de winter daarentegen hebben mijn gloeilampen een rendement van 100%. Tenslotte: spaarlampen geven geen wit licht. Althans, geen continu spectrum. Wel iets dat voor ons als wit overkomt, maar ze zijn geen zwarte stralers, zoals gloeilampen. Lees een heel uitgebreid artikel in het juninummer van NatuurWetenschap en Techniek:
http://www.natutech.nl/00/nt/nl/47_55/artikel/25277/Requiem_voor_een_peertje.html .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor de info ; voor een deel wist ik wel dat de milieuwinst erg tegen viel (die heb ik dan ook uit mijn antwoord gehouden, want voor mij is vooral het zuinige gebruik en de levensduur interessant - en ik zit te wachten op meer soorten ledlampen). Ik ga het effe lezen.
Voor mij is niet alleen in de zomer maar zeker ook in de winter juist het feit dat ze niet zo heet zijn, een groot voordeel van spaarlampen boven gloei- en halogeenlampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het artikel voor me ? Want ik ben geen lid en kan dus niet inloggen om het te lezen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ rotaluclac dat vind ik zo sterk die opmerking van het "winterrendement ". Ik probeer al jaren mensen in mijn omgeving te overtuigen dat in de winter gloeilampen groot rendement hebben , als die mensen bewust met hun verwarming omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, ik zou het artikel voor je moeten scannen - maar ik heb dit nummer uitgeleend, dus je zult moeten wachten tot ik het terugheb. Ik kan wel inloggen op de site, maar als ik dat doe en het artikel aanklik, zegt de site dat ik het artikel niet kan bekijken omdat ik niet ben ingelogd. Rechtsboven staat echter een knop "uitloggen". Ergens klopt er dus iets niet. Stuur over een week of drie maar een PB om me eraan te herinneren de scan te maken. Dan moet je ook een emailadres maken waar ik de scan naartoe kan sturen.
Ik geloof ook niet dat je op die manier geld kunt verdienen. Ze zijn, ook komende jaren, volop verkrijgbaar in zowel binnen en buitenland. Ik denk dat er meer geld te verdienen is met amerikaanse dollars.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je die 1000 euro beter op een spaarrekening kunt zetten om dat later te gebruiken als aanvulling op je energienota's. Als we met z'n allen aan de 'leds' gaan en veel minder energie gaan verbruiken, zal dat wel fors duurder gaan worden. De energiemaatschappijen willen toch steeds meer winst en de schatkist mag er ook niet onder lijden.