klopt het dat sigaretten duurder zijn geworden? (zie uitleg)

Ongeveer 2 maanden geleden kreeg ik te horen dat sigaretten duurder zijn geworden, van 4.80 naar 5.00 euro.
In die zelfde week betaalde ik inderdaad ineens 5,- voor mijn sigaretten (gauloises blauw 19st).
Maar kort daarna, overal waar ik kwam weer 4.80.
Totdat ik vorige week ergens sigaretten kocht waar ik normaal nooit kom, de man achter de kassa wilde mij 5 euro rekenen terwijl er op het pakje 4.80 stond, na een lange discussie werd mij uiteindelijk toch 4.80 gerekend.
Mocht het zo zijn dat sigaretten inderdaad 5 euro zijn geworden mag er dan 5 euro gevraagd worden terwijl op het pakje 4.80 staat.

En vorige week vertelde een collega mij dat hij 5.20 heeft betaald voor een pakje Marlboro 19st.

hoe zit het nu?
Zijn sigaretten inderdaad duurder geworden, of heb ik gewoon het toeval dat overal waar ik sigaretten koop zij nog "oude" pakjes op voorraad hebben waar 4.80 op staat?

Gr. Mitchell.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik ben zelf geen rokende persoon maar ik heb in een winkel gewerkt waar ze ook sigaretten verkochten, je moet altijd van de prijs op het pakje uitgaan, het kan dat de winkels nog een oude voorraad hebben vooral als het een merk is wat minder snel wordt verkocht dan bijvoorbeeld Marlboro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De sigaretten zijn inderdaad duurder geworden. Voor een pakje pall mall betaal ik nu 6.50 ipv 6 euro. Veel tabakszaken hadden nog een oude voorraad liggen. Als op die pakjes nog de oude prijs staat, betaal je die ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is bij wet verboden om tabakswaar met accijnszegel voor een afwijkende prijs te verkopen, in de horeca is dit echter wel toegestaan. De prijzen op het accijnszegel zijn vastgesteld door de overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In februari is er idd een prijsverhoging geweest, de prijsverhogingen zijn altijd in februari. Sommige pakjes zijn echter nog wel de zelfde prijs, maar dan is het aantal sigaretten in het pakje verminderd. Het gaat immers om een prijsverhoging die per gram tabak word bepaald, niet per pakje of aantal (anders zou bijvoorbeeld davidoff classic een kleinere prijsverhoging krijgen, aangezien er meer tabak per sigaret in die van davidoff zit (davidoff zijn iets langer, langere rookduur maar ook iets langer filter, filter telt dus niet mee met de verhoging), dit zou oneerlijk zijn tov andere merken.
de sigaretten zijn idd in februari duurder geworden, daarna sommige weer even terug naar de oude prijs. En nu zijn ze weer duurder geworden. Soms scant de kassa de duurdere prijs, terwijl de oude prijs er nog opstaat. Dan betaal je gewoon de oude prijs.