Hoe voorkom ik met het schrijven, dat mijn pink onder de inkt kom?

Ik schrijf met mijn linkerhand, ik heb altijd inkt aan mijn pink zitten en dan gebeurt het vaak dat het geschreven werk gevlekt wordt.
Hoe voorkom ik dat? Met een papiertje onder mijn hand werk niet echt, dan duurt het schrijven erg lang..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.7K

Het beste antwoord

Op de basisschool leert men linkshandige personen tegenwoordig om de schrijfhand onder de regel te houden zodat een achteroverhellend schrift ontstaat.
Ikzelf (ook linkshandig) heb me aangeleerd om het papier naar links te kantelen zodat mijn hand boven de geschreven letters blijft. Voor de buitenwereld ziet het er raar uit. Voor mij werkt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Volgens mij bestaan er speciale pennen voor linkshandige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechts gaan schrijven, typen of een potlood gebruiken.

Toegevoegd na 35 seconden:
Natuurlijk kun je ook een pen gebruiken waarvan de inkt zo snel droogt dat je er geen last meer van hebt. Dus geen fineliner of vulpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kaylee, ja dat klopt, maar de vraag was hoe te voorkomen dat er inkt aan je pink komt. Niet hoe te voorkomen dat er grafiet aan je pink komt. Daarbij was je grafiet er heel makkelijk af en moet inkt toch vaak maar gewoon slijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@debol, klopt, maar de vraag was hoe je kunt voorkomen dat er INKT aan je pink komt.
Ik heb dit probleem ook! Je moet gewoon met je hand iets opgetild schrijven of je hand boven de letters laten rusten. Je kunt natuurlijk ook een doekje onder je hand leggen, maar dit is minder handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou flauw zijn om te stellen dat je dan maar met een potlood moet gaan schrijven. Ik denk dat je de pen verkeerd vasthoudt, te dicht bij de onderkant.
Het zal je zo wel zijn aangeleerd en dan is het moeilijk om het ineens anders te doen. Maar als je de pen hoger vasthoudt. zul je niet snel last hebben dat je vinger in de weg zit omdat je dan verder van je afschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Potlood vlekt ook ; misschien nog wel erger, want het droogt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je inderdaad géén HB potlood nemen. 2H is harder en vlekt minder...
Ik schrijf ook linkshandig en herken dit probleem.
Je kunt eventueel je pink 'in je hand zetten' zodat deze het papier niet meer raakt, echter verschuif je dan het probleem naar de zijkant van je hand, omdat dan het punt wordt, wat over het papier schuift.
De enige oplossing, zoals ik het zie, is je pols zodanig te knikken dat je als het ware met je hand 'van boven af gaat schrijven'. Ik heb het geprobeerd, maar het vergt een dusdanig aanpassing van mijn schrijfstijl, dat ik er mee gestopt ben....
En anders kun je overwegen de iets duurdere pennen aanschaffen, welke niet vlekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermoedelijk ben je niet alleen linkshandig maar ook 'linksogig'; dat betekent dat je echt helemaal gespiegeld van ee nrechtshandige schrijft, met je papier recht voor je en een enigszins naar links hellend of recht schrift.

De meeste linkshandigen namelijk schrijven 'rechts met hun linkerhand' ; het schrift helt gewoon naar rechts, maar het papier kan helemaal 90 graden gedraaid liggen, of de pols maakt een haakse bocht waarbij de hand bóven het schrift ligt en de pen als het ware in dezelfde 'stand' staat als bij een rechtshandige.

In het tweede geval heb je vermoedelijk nergens last van. In het eerste geval (of als je als rechts linksschrijvende persoon je papier niet draait) ga je steeds met je hand over de verse inkt, en zelfs een balpen is daar niet tegen opgewassen, en een vulpen al helemala niet ; de inkt heeft te weinig tijd om te drogen voor je er met de hand overheen wrijft. Op het papier geeft dat vaak vlekken, en op je handen zeker.

Het beste wat je kunt doen is schrijven met een pen met zeer snel drogende / intrekkende inkt, zoals sommige fijnschrijvers met vilten tip (géén rollerballs !), balpennen met een zeer smalle punt en dikek inkt (géén BICS dus ; staedlers voldoen veel beter), of gewoon veel langzamer schrijven.

Ik ben een linkspootje en hoewel ik een heel mooi handschrift heb als ik mijn best doe, was mijn werk op school altijd een knoeiboel. Ook nu nog luistert met de hand schrijven heel nauw, vooral welke pen en welk papier ik gebruik. Echt een bevredigende oplossing is er niet voor, of het moet zijn : arabisch gaan schrijven.Linkshandige pennen helpen in elk geval niks ; die zijn alleen ergonomisch misschien handig als je problemen hebt met de leesbaarheid van je handschrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb als linkshandige zelden tot nooit problemen met de 'Parker' pennen. En ook met de meeste 'Big' pennen heb ik in ieder geval meestal geen problemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Parkers geven bij mij ook geen problemen inderdaad ; fijne pennen.
er bestaan tegenwoordig opzetstukjes voor op pennen, zodat je een dikker handvat hebt, waardoor je meer speling hebt en dus minder snel met je vinger onder de inkt zit. ook geeft dit meer grip, dus dubbele winst zou ik zeggen;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik een pen waarvan de inkt snel droogt of een speciale pen voor linkshandigen. Ik ben ook links en bestel soms bij de onderstaande link, daar hebben ze bijv. ook speciale scharen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pink omhoog houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben ook links en herken dit probleem,ik heb het opgelost door het papier te draaien en mezelf te dwingen om onder het te schrijven gedeelte te blijven met mijn hand,hierdoor smeer je niet meer over je schrift.
ook het gebruik van een andere pen wil weleens helpen,sommige inkten drogen sneller,en schrijven met een vulpen kun je dan ook beter achterwege laten.