is er een groot verschil tussen de matte en glanzende zijde van aluminiumfolie ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Antwoorden (4)

Ja! De glanzende kant is net een spiegel en in de matte kant zie je alleen een de contouren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe gebruik je aluminiumfolie?
Aluminiumfolie of alufolie is héél plat, maar het heeft toch twee kanten, die bij veel mensen twijfel oproepen: Welke kant moet je gebruiken, de glimmende of de matte? Het antwoord is eenvoudig. De glimmende kant weerkaatst meer warmte dan de matte kant. Wil je iets in de oven zetten en voorkomen dat de bovenkant te snel verkleurt, doe dan de glimmende kant naar buiten. Dek je even iets af om warm te houden, doe dan de glimmende kant naar binnen. Als je bijvoorbeeld een hele, gebraden kip wil warmhouden, kreuk je de alufolie eerst licht, en je legt de folie losjes om de kip heen. De kip blijft warm en sappig (maar niet uren lang, alufolie is geen hooikist). Als je wilt dat iets een bruin korstje krijgt zul je de folie altijd moeten verwijderen.

http://www.coquinaria.nl/recepten/Basisrecepten1.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aluminiumfolie heeft een glanzende kant en een matte kant, maar wat is nou het verschil?

De glanzende kant reflecteert de warmte en de matte kant houdt de warmte vast.

Dus gerechten, die warm moeten blijven, afdekken met de matte kant naar boven. Bij gerechten, die koel gehouden moeten worden, doe je de glanzende kant boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nu komt het goede antwoord.
Er zijn geen materialen die naar één zijde beter warmte doorlaten dan andersom. Ook aluminiumfolie niet.
Het maakt dus niet uit welke kant je binnen of buiten gebruikt.

Bron:
While many believe that the different properties keep heat out when wrapped with the matte finish facing out, and keep heat in with the matte finish facing inwards, the actual difference is imperceptible without instrumentation.[7] The reflectivity of bright aluminium foil is 88% while dull embossed foil is about 80%.[4]