wat moet je doen als je ineens een paar seconde niks meer ziet

ik heb welleens als ik opsta dat ik dat een licht zie en dat gaat dan voor mijn ogen. en dan word het helemaal zwart maar na een paar seconde is het weer weg. de meeste mensen zeggen dat het zo hoort en dat ik me aanstel maar het is best wel eng soms. hebben meer mensen dit soms en weet iemand waarom ik dat heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
6.4K

Antwoorden (8)

Dat hebben meer mensen.
Ga voortaan als je opstaat even eerst zitten en daarna pas staan. Dan kan het bloed goed worden veerdeeld weer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je een laag bloeddruk is niet gevaarlijk dan gaat al het bloed dat in je hoofd zit naar beneden. Met wat zout is het vaak al verholpen voor een tijdje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet zo te zijn dat ze altijd een lage bloeddruk heeft. Zout is een slecht advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout is best belangrijk maar niet teveel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout is in dit geval een gevaarlijk advies. Een te lage bloeddruk is ook helemaal niet onschuldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je denk ik bedoelt is dat de bloeddruk iets daalt als je snel opstaat (dit heet orthostatische hypotensie). Kan je nagaan hoe dat met een Giraffe gaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout is een zeer goed advies. Ook rode wijn. Natuurlijk weet iedereen dat "te veel" nooit goed is. Als dit werkelijk een argument zou zijn, dan kan je wel een kruis maken over leven in het algemeen.
Dat heeft iedereen als hij te snel opstaat.
Op dat moment is je bloeddruk even te laag waardoor de hersenen even minder zuurstof hebben. Het duurt maar een paar seconde omdat je hart het metteen oplost door iets harder te werken.
Niks engs aan heel normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is helemaal niets om je zorgen om te maken. Vooral omdat je schrijft dat het maar een paar seconden duurt. Je hebt zoiets vooral, als je wat langer hebt gezeten of gelegen, en je te snel opstaat.

Maar, je schrijft in een andere vraag, dat je "veel te weinig" eet. Natuurlijk weet ik niet precies wat je met "te weinig" bedoelt, maar niet goed eten kan hier best mee te maken hebben. Nog steeds geen reden om je al te veel zorgen te maken, maar je moet wel goed, gezond en regelmatig eten.

Als je hier onzeker over bent, of je hebt er echt last van, vraag het dan eens aan je huisarts. Hij zal je een paar vragen stellen, en met jouw antwoorden kan hij je of geruststellen dat er niets aan de hand is, of je vragen om eens even langs te komen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Dit dacht ik ook al +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord Mesher. Wat de vraagsteller beschrijft is orthostatische hypotensie. Dat komt vaker voor bij jonge slanke mensen onder de 20 en is onschuldig, wel lastig. Meer eten zal ook wel helpen. Of minder snel opstaan. Je advies is prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook, ik eet ook heel weinig en heb m'n hele leven lang al ondergewicht. Bewegen is de oplossing. Dan krijg je gelijk weer meer honger! :) Maak je maar gewoon geen zorgen, als je van een beweeglijk leven naar een zitleven overschakelt zijn er dingen die veranderen.
hier heb ik ook last van ,
dan het even een paar sec zwart voor mijn ogen ziet,
ik heb ook vaak hoofdpijn, hiermee ben ik naar een magnetiseur gegaan hij zei dat ik gevoelig ben als iemand anders zich verwond , dat neem ik dan me op en dat blijft zich opproppen, nu heb ik deze oefening gekregen :
elke dag met je handen op je benen 10 minuten lang , je moet ze gewoon stilleggen en met de handpalm naar boven, hierdoor is het bij mij al een stuk minder ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat de anderen al zeggen over bloed. mijn tip is: langzaam (in 10 sec ofzo) overeind komen en diep adem te halen steeds. oefen dit gewoon steeds sneller, en dan ben je er misschien na een maand vanaf...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lage bloeddruk. Sta langzamer op, of hou je even vast aan de muur of ga weer even zitten. Geen extraterrestrial fenomeen. Een hoge bloeddruk is enger (en gevaarlijker)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het enkel bij het opstaan is is dat heel erg normaal, heb ik al m'n hele leven. Lang stillzitten en opspringen is niet oke, je kan zelfs gelijk meteen ineenzakken :P Wees een beetje vriendelijk met je lichaam, en geef het wat aanpassingstijd. Als je dit ook krijgt als je over een lange tijd rechtstaat, dat kan je er wel zeker van zijn dat het je bloeddruk is. Als ie te laag is is dat te verhelpen met keukenmiddeltjes zoals zout en rode wijn, (met mate zoals altijd). Het hele fenomeen wordt ook erger als je ziek wordt, ik ben zo eens flauwgevallen toen ik dacht dat het een goed idee was naar een overvol museum te gaan met een maag-en darmontsteking... Zoals ik al zei, doe het rustig aan, als je het hebt kan je gaan zitten, en liggen of liggen met een kussen onder de voeten is ook goed tegen een te lage bloeddruk. (Bloed stroomt naar het hoofd). Maar maak je vooral geen zorgen, want iedereen heeft dit. Een vriending van me sprong eens op om iemand te begroeten na twee uur liggen, en zakte voor z'n voeten ineen. Niets mis, gewoon je lichaam dat je laat weten dat het daar is ;)