Waarom zit er onder de meeste flessen en potten een holte?

Denk bv aan wijnflessen, maar ook cremes, kant en klare toetjes etc.
Zit die uitholling daar met een goede reden, of wordt de consument (die uitgaat van de inhoud die de verpakking doet vermoeden) gewoon voor de gek gehouden?

Toegevoegd na 10 minuten:
Je ziet het vooral ook bij kant en klaar toetjes, potten creme ed. Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

Beide. Bij sommige verpakkingen (zoals wijn) heeft het gewoon nut ; het eventuele bezinksel kan dan in de rand rondom de zogenaamde 'ziel' (stukkie lucht) komen, en schenk je niet zo snel mee uit.

Maar bij toetjes en cremes is het vooral de bedoeling dat je denkt dat je een heeele grote bak/pot gekocht hebt, terwijl er maar een zielig klein eentje in zit. Voor de stabiliteit of het niet-plakken op een nat oppervlak zou een heel kleine uitholling ruin voldoende zijn, maar vaak is het gewoon een hele 'binnenpot' waardoor je zelfs maar net er uit kunt krijgen wat er in zit, soms zelfs niet eens met je vingers.

Altijd effe checken dus of je niet 'geflest' wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Schandalig evengoed!

Andere antwoorden (4)

De holle bodem maakt dat een glazen fles stevig op een onregelmatig oppervlak staat. (Dit deel van de fles wordt 'ziel' genoemd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De holte aan de onderkant van de fles, ook wel de "ziel in de fles" genoemd, is gemaakt om bezinksel, depot of sediment, in de wijn dat uit kleurstoffen, dode gistcellen en tanninen, die na de gisting naaar de bodem van de fles neerdaalt, op te vangen.

"Hoe meer van dit alles hoe beter de wijn" dat was misschien vroeger zo! Een grote ziel kan een schijn van kwaliteit betekenen. Het zegt niet zoveel over de kwaliteit of over de houdbaarheid van de wijn.

Heel veel wijnen hebben een fles met een ziel meer voor de wijn-correcte uitstraling dan dat het echt nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, wist ik echt niet. Weer wat geleerd! Oh ja, gelijk die idiote minduim gecompenseerd: +1 voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnx, en ach ja anoniempje he die minduimer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm, 2 al. Dit is wel een heel raar antwoord om anoniem te minnen :o
Door de holte onderin de fles lijkt de fles groter. Hierdoor krijg je de indruk dat je meer wijn gekocht hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de bodem plat is dan kan het gebeuren dat als de onderkant nat word, deze vacium zuigt aan de tafel zodra je het op een platte egale onderkant zet zoals een tafel of aanrecht.