als de paus dood is woord die dan een soort van "vervangen" of niet en zo wel hoe woord zo iemand dan uitgekozen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ja, die wordt dan soort van vervangen.

Binnen 15 tot 20 dagen na zijndood komt het Heilig College van kardinalen te Rome samen. Zij gaan in conclaaf (betekent letterlijk "achter het slot").

Maximaal 120 kardinalen met een leeftijd jonger dan 80 jaar zijn vereist voor zo’n conclaaf.
Een conclaaf is geheim en daarom zijn de kardinalen, tótdat een nieuwe paus gekozen is, afgesloten van de buitenwereld.

Het meest waarschijnlijk is het dat één van de kardinalen die bijeen gekomen zijn in de Sixtijnse Kapel paus zal worden (maar elke gedoopte katholieke man komt kerkjuridisch gesproken in aanmerking, op voorwaarde dat hij direct na het aannemen van de verkiezing tot bisschop wordt gewijd).

Tijdens het conclaaf gaat er gekozen worden. De kandidaat die Paus wil worden, moet een tweederdemeerderheid hebben.
Mocht na de 30e stemronde nog geen Paus gekozen zijn, dan kan het kardinaalscollege besluiten om de paus bij gewone meerderheid te kiezen.

De pasgekozen paus wordt dan gevraagd door de kardinaal-deken (voorzitter) of anders de oudste kardinaal namens alle kardinalen:
"Aanvaardt Gij?"
Vanaf dat de gekozen kardinaal bevestigd heeft, bezit deze de macht van bisschop van Rome.
Daarna wordt de nieuwe paus gevraagd hoe hij genoemd wil worden. De paus noemt zijn nieuwe naam.

De stembriefjes worden na iedere stemming aan een touw geregen en verbrand éénmaal in de voormiddag en éénmaal in de namiddag. Als een stemronde mislukt – er is geen twee derde of gewone meerderheid –, dan worden de stembriefjes gewoon verbrand. Er komt dan zwarte rook uit de schoorsteen van de Sixtijnse Kapel. De mensen buiten weten dan: er is nog geen nieuwe paus. Wanneer de paus gekozen is, worden de stembriefjes met nat stro of een chemische stof verbrand. Er komt dan witte rook uit de schoorsteen. Tegenwoordig zullen ook de klokken van de Sint Pieter worden geluid, omdatin het verleden regelmatig is voorgekomen dat de toeschouwers buiten op het Sint Pieter plein de zwarte rook aanzagen voor witte

De kardinalen feliciteren de nieuwe paus en leiden hem naar de zaal van de Tranen. Hier krijgt hij zijn nieuwe witte toga. Vervolgens wordt hij op het balkon van de Sint-Pieter getoond aan de wachtende menigte.

De paus spreekt daarna enkele woorden en geeft daarna voor het eerst de apostolische zegen Urbi et Orbi De gehele procedure voor de pauskeuze is vastgelegd in de Apostolische Constitutie Universi Dominici Gregis.