Hoe moet ik mijn vriendin duidelijkheid geven, dat ze luistert én het begrijpt? Ze is erg onzeker.

Hallo,
Mijn vriendin en ik hebben 2 jaar een relatie. Ik heb het druk met school, familie en mijn "eigen leventje". Ik zie mijn vriendin alleen op vrijdag en in 't weekend. Ze wordt altijd maar boos dat ik geen moeite doe, geen tijd voor haar heb en zegt dan dingen zoals: "Jij wilt mij gewoon niet meer zien", " Als je niet meer met me verder wil gaan moet je dat zeggen". Bij ruzies wilt ze eigenlijk nooit mijn mening horen en als ze ernaar luistert, dan geeft ze vaak reacties zoals: "Ja tuurlijk, geloof het zelf", dat soort reacties.
Als ik niet kan afspreken in het weekend dan wordt ze weleens boos dat ik weer geen tijd heb.
Ze snapt maar niet, dat ik het druk heb met school en wel meerdere dingen te doen heb. Ik vind haar super leuk en ben heel erg verliefd op haar, dus loslaten wil ik haar echt niet. ik wil graag een oplossing, maar ik heb het al zo vaak geprobeerd duidelijk te maken. Tuurlijk ben ik niet perfect en ik begrijp haar dat ze het echt niet leuk vind, maar het gaat eventjes niet ander en dat begrijpt of wilt ze niet begrijpen, wat moet ik doen (zonder haar te beledigen, want vaak ziet ze het al een belediging)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Klinkt niet echt aardig hoor..hoe laat ik mijn vriendin luisteren en het begrijpen...Jullie relatie lijkt me wel een beetje te draaien om jouw agenda, jij bepaalt wanneer ze je mag zien..alleen in het weekend, maar dan ook weer niet altijd!! Tuurlijk is school belangrijk!! Maar familie kan toch heel goed samengaan met je relatie, ga je toch samen naar de familie?? Ben je zelf eigelijk wel toe aan een vaste relatie?? Je hecht aardig wat waarde aan je 'eigen leventje' maar in een echt serieuze relatie draait het om jullie leven, niet alleen dat van jou of haar. Je wilt haar niet beledigen, maar doet wel alsof zij niets begrijpt, ik denk dat ze gewoon heel erg veel om je geeft en bij je wil zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Laat haar dit lezen (je verhaal).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knap dat je het al twee jaar volhoudt zo...

Zolang je vriendin niet snapt dat loslaten (dus ieder absoluut zijn eigen dingen blijven doen naast het samen dingen doen) belangrijk is, dan zou ik dat als benauwend en claimend ervaren. Je bent jong en hebt een drukke agenda. Zij ook, neem ik aan. Geweldig hoeveel je dan elkaar te vertellen hebt als je bij elkaar bent. En heerlijk om te luisteren naar elkaar.

Je vriendin is duidelijk ontevreden met hoe jullie relatie nu loopt. Dat blijkt uit haar manier van reageren. Ze wil veel meer tijd met je doorbrengen, maar dat lukt nu even niet. Jullie zullen tussendoor toch ook wel sms-en en mailen?

Leg het nog één keer uit. Gaat het nog niet lukken met haar begrip, dan moet je goed nadenken of je verder wilt. En dat om het feit dat ook jij het nu nodig hebt om je te ontwikkelen, om tijd aan studie en interesses te besteden. Niet alleen maar samen op de bank. Voel je niet gekortwiekt. Nu niet en later niet.