Je vraag, als is hij kort en duidelijk, bevat toch 2 aspecten waar een stevige discussie over kan worden gevoerd: wat valt er precies onder een huis en hoe breed trek je europa

er was al bewoning in nederland ca 130.000 v C maar ik denk niet dat je die behuizing onder "huis" ziet.

Verder wordt turkije genoemd vanaf ca 6000 vC en één heel duidelijk voorbeeld van de stad koetaisi in georgie waar in 2005 een huis is ontdekt dat uit 2800 vC stamt en ook dat er eigenlijk 8000 vC al bebouwing was zie ook de link