op scholen: vroeger een chique bedoening. Nu gewoon een gala jurk voor de meiden en een pak voor de jongens, voor de rest is het een normaal vrijdagavond feest.

Voor volwassene: nog geen ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een deftig feest, waarbij alle dames in het lang verschijnen is een gala, maar er is ook een appelsoort die Gala heet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een feest waarbij de meisjes in een jurk gekleed gaan en de jongens in een pak.
er worden rustige nummers gedraaid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bal/feest waar soms een bepaalde kledingstijl verplicht is bijv. Smoking/jurk/rokkostuum of soms gewoon een gek thema.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gala of gala-avond is een deftig feest waar men in galakleding verschijnt. Ook de kleding zelf wordt gala genoemd. Een bal in galakostuum heet wel een galabal.

Bij een gala is de dress-code ofwel 'White Tie' of 'Black Tie'. White Tie houdt in dat de heren in een rokkostuum komen en de dames in een lange avondjurk, gedragen met lange handschoenen tot over de elleboog. Bij Black Tie komen de heren in een smoking en de dames in een korte of lange avondjurk, eventueel lange rok met klein decolleté en ideaal lange handschoenen. Tegenwoordig is White Tie vooral gangbaar in studentenkringen en Black Tie op andere gelegenheden.

Op een echt gala geldt ook de gala-etiquette. Zie hiervoor de bron.