Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als een Jehova's Getuige aan de deur komt.Is dat dan een vorm van colportage?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat is colportage?
Colportage is verkoop aan huis. U kunt hierbij denken aan een verkoper die u aan huis producten, energiecontracten, een abonnement op een tijdschrift of een alarminstallatie verkoopt. Maar ook dit is colportage:

een lingerieparty bij een vriendin thuis; een verkoopdemonstratie tijdens een busreis; als u een verkoper bij u thuis uitnodigt naar aanleiding van een advertentie. Onderaan vindt u voorbeelden van situaties waarin verkoop geen colportage is.

Waarom is het belangrijk om te weten wat colportage is en wat niet?
Bij colportage hebt u als koper meer rechten dan wanneer u in de winkel iets koopt. Dat is in de wet geregeld. Want bij colportage is de kans groter dat u iets koopt zonder dat u daar van tevoren goed over had nagedacht.

Welke extra rechten hebt u bij colportage?
Hebt u iets gekocht dat meer dan 34 euro kostte? Dan hebt u recht op een bedenktermijn van acht dagen. Dat betekent dat u binnen acht dagen de verkoper een brief kunt sturen waarin u schrijft dat u het toch niet wilt kopen. Deze bedenktermijn gaat in op het moment dat de verkoper de overeenkomst bij de Kamer van Koophandel heeft ingeschreven. U hoeft er geen reden bij te schrijven. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. Als u producten gekocht hebt, stuurt u de producten terug.

Wat is geen colportage?
Hieronder geven we u een paar voorbeelden van situaties waarin verkoop geen colportage is.

Als u zelf het initatief neemt. Bijvoorbeeld wanneer u een verkoper in het telefoonboek opzoekt en u een verkoper uitnodigt bij u thuis. Als u eten, drinken en bloemen aan huis koopt. Bijvoorbeeld van de melkboer, kruidenier of groenteman. Als een verkoper u op straat aanspreekt. Bijvoorbeeld voor de verkoop van een krantenabonnement. Telefonische verkoop
Ook telefonische verkoop is geen colportage. Maar net als bij colportage hebt u bij telefonische verkoop een bedenktermijn. U leest er meer over bij koop op afstand

Dus nee jehova's geteuge is geen colportage. Wel opdringerig vind ik als je je geloof op die manier aan de man probeert te brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ik denk het niet, want ze bieden geen diensten of goederen aan voor een bepaalde prijs.
spiritueel gezien wel natuurlijk, maar dat telt officieel niet.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
en toch proberen ze je boekjes te verkopen aan de deur ..
dus is dat strafbaar ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb inderdaad niet hoeven betalen voor mijn wachttorens - of andere publicaties van die mensen.
Ik geloof het niet, zij willen een geestelijke boodschap doorgeven en volgens mij mag dat wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Colportage van het geloof? Of omdat ze het licht komen brengen? (handig als de essent je heeft afgesloten) Of de verlossing van de heer?

Als dat allemaal colportage zou zijn dan weet ik nog wel wat leuke voorbeelden te noemen van andere geloofsstromingen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, diefstal.
Ze verspillen je kostbare tijd, en tijd=geld.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft ze niet aan te horen hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nog niet eens het punt... maar dat ze zondag om half 9 voor de deur staan kan ik minder waarderen.
Nee het is geen colportage omdat het niks met handel te maken heeft.
De prijs van de boekjes of andere papieren informatie die Jehova's Getuigen verkopen worden volgens mij alleen de kosten van berekend.
Over hun boodschap kun je vervolgens discussieren maar ik heb altijd wel zo'n gevoel van als alle mensen om mij heen net zo veel inzet zouden hebben voor hun zaak zouden we er een stuk beter voor staan.
..... En misschien wel dood moe worden van alle gezeur aan de deur...;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding