Waarom hangt een kruis met Jezus eraan meestal boven een deur?

Waarom juist daar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
12.3K

Het beste antwoord

Om aan te tonen dat je welkom bent in zijn aanwezigheid en hij je beschermd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom hangt hij dan binnen, dan zou je toch verwachten dat ie buiten hangt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit nog even verder onderzocht. In sommige gebieden is het wel gebruikelijk om het kruis buiten je deuropening op te hangen, maar wij Nederlanders zijn daar te bescheiden voor, en houden het liever binnenshuis. De oorsprong van het kruis boven de deur draagt naast het eerstgenoemde ook nog een andere symboliek met zich mee. Als je het oude testament erop naslaat kun je lezen over de 10 plagen waarmee God het volk van Israel wou straffen die hem niet gehoorzaamde. De laatste plaag was "de dood van de eerstgeborene" (exodus 11:10). Waarbij enkel Egyptenaren welke bloed op hun deur smeerden behouden zouden blijven. Dit bloed word vergeleken met Jezus welke voor de zonden van de mens aan het kruis is gestorven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus, waar ik "het volk van Israel" zei, bedoel ik natuurlijk het "volk van Egypte".

Andere antwoorden (1)

Dan kunnen er geen slechte entiteiten bij je in de buurt komen.