Kan ik een border collie nemen als ik niet op een boederij woon wel in een huis met een tuin en hem soms alleen moet laten vanwege werk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.5K

Het beste antwoord

ja dat kan indien je zorgt dat op de momenten dat je wel thuis bent er voldoende afleiding en beweging is voor de hond,en je beseft dat een intelligente hond zoals de bordercollie inderdaad een grote mate van afleiding nodig heeft en daar ook om vraagt, omdat ik in ongeveer dezelfde situatie verkeer heb ik een aantal kippen (3) op het gazon lopen die de hond bij elkaar kan drijven en waar hij op kan letten,de hond en kippen zijn aan elkaar gewend. ald de hond niet voldoende afleiding krijgt bestaat de mogelijkheid dat hij agressief gaat reageren,verder moet je er ook rekening mee houden dat deze honden ware houdini's zijn als ze niet willen zijn waar ze zijn. Verder kun je je geen betere hond wensen,dan een bordercollie.
Mocht je besluiten om er een aan te schaffenzou ik je willen aanraden bij een vereneging te gaan en daar met de hond te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan moet je natuurlijk wél in een deel van het land wonen, waar er met schapen gewerkt wordt.....hier in de Randstad zou ik er geen weten. De enige "werkende" borders die ik ken werken op Schiphol, om de vogels te verjagen langs de landingsbanen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoeft niet perse met schapen te werken een border collie is intelligent genoeg om ook andere dingen te leren zoals bijvoorbeeld flyball,obidience etc, daar zijn legio mogelijkheden voor te bedenken en verschillende verenigingen bieden dergelijke dingen aan in het westland bijvoorbeeld De Vrije Sprong
t.a.v. Mary Langelaan
Obrecht 58
2681 JN Monster
info@devrijesprong.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadeel is, dat zulke verenigingen vaak maar één keer een uur per week trainen. Voor een jonge, enthousiaste border is dat m.i. véél te weinig. Zelfs 2 x per week heeft hij niet genoeg aan, zeker niet als het een hond uit een werklijn is!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tru maar je kunt de hond buiten de vereniging ook zelf bezighouden en trainen de verenigingsactiviteiten zijn een hulpmiddel,geen doel

Andere antwoorden (6)

Mijn persoonlijke opinie : een hond is een gezelschapsdier, dat zich overigens prima redt met menselijk gezelschap. Wanneer je alleen woont, zonder andere huisgenoten, en je werkt fulltime heb je naar mijn bescheiden mening niet echt heel veel tijd voor een hond, zeker niet een grote hond die veel beweging nodig heeft zoals een collie. Ook moet het dier idealiter vaker uit dan 's morgens een keer en 's avonds een keer.
Ik denk dat als je toch graag en huisdier wilt, een poes een betere optie is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee poezen is een nog betere optie - kunnen ze gezellig samen "knussen" en slapen, als hun mens(en) niet thuiszijn. Mijn kat slaapt zo'n 18 uur per etmaal, dus ook als ik thuisben, in het weekend, is ze vaak urenlang in diepe rust in het zonnetje op het balkon. Ik kreeg haar als 2e hands-kat op haar 12e, altijd alleen-kat geweest. Maar na haar haal ik een duo uit het asiel.....
Een border collie is een hond met veel energie en werklust. Als je niet aan die behoefte kunt voldoen, moet je absoluut niet aan een border collie beginnen, want dan vliegt ie bij de muren omhoog.

Een hond kan af en toe best even alleen zijn, maar zoek dan een minder werklustig ras.

Ik citeer van bordercollies.nl

"Het karakter van een Border Collie heeft wat opmerkelijke punten. Zo valt hij op door z'n werklust; hij wil doorwerken tot hij er (letterlijk) bij neervalt. Het is die tomeloze energie die hem ook niet altijd geschikt maakt als ideale huishond. Na een (voor de baas) vermoeiende wandeling van een paar uur, zal menig Border bij thuiskomst verwachtingsvol de auto uit springen met een blik van "gaan we nu nog wat doen?"."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Zoals je in de beschrijving hierboven leest, is een border een werkhond. En nog een heel intelligente ook, die zelfs met een urenlange wandeling nog niet tevreden is - hij wil ook geestelijk werken. Als je met deze hond niet dagelijks behendigheid en apporteerspelletjes doet, of urenlang doggie-dancing, wordt hij zwaar neurotisch en héél, héél ongelukkig!!! Ga maar eens kijken in de Borderstreek in Groot-Brittanië, kijk naar de werkende bordercollies, en het terrein, waarin ze werken.
Het herder-instinkt is er in vele eeuwen ingefokt.
Dit is absoluut géén hond voor een huisje en een tuintje, en alleen wachten tot de baas thuiskomt van een drukke werkdag, die in huis nog het één en ander te doen heeft, en óók nog even een rondje ommoet met "de hond"......

De asiels zitten overvol met honden.
Allemaal afgedankt, omdat een hond een gezinslid is, waar helemaal geen tijd voor blijkt te zijn ( een hond vraagt minstens zoveel tijd als een 4-jarig kind!!!!)

Wees niet egoïstisch, en neem géén hond.
Hooguit pas dan, als je hem een hondwaardig bestaan kunt garanderen voor 10-16 jaar. Want zo oud worden honden....
Dus als je aan mensenpuppies gaat denken, of als je gepensioneerd wordt.

Ik wacht ook al mijn leven lang op die dag.....train nu honden in mijn vrije tijd als "surrogaat"....
Een hond is een te waardevolle kameraad om na een tijd weg te brengen en te veroordelen tot eenzame opsluiting door het egoïsme van een mens die het "gezellig"vindt een hond te hebben.
Dus niet doen, alsjeblieft........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi +1
een border collie heeft veel uitdaging nodig en een strakke hand. en een echte baas. ik zou bijna zeggen trouwe baas. want alleen dan kan een BC een hele trouwe hond zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze zoon heeft een border collie, als die alleen thuis was, deed hij bijna onmogelijke en onvoorstelbare dingen om maar uit te kunnen breken, was onze zoon thuis, dan deed hij niets.
Ik weet echter niet of dit gedrag bij de border-collie ook hoort.
Maar het zal me niet verbazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
instinctief willen ze altijd mee.
dus ja hoort bij het beestje. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was 't geen borderline collie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk gevonden Floorz, deze hond was nog erger als een borderlijncollie.
Hij zat in een kennel die geheel met gaas was overdekt, echt dik gaas!
Het zat 2 m hoog, de hond zag kans om in dat dak van gaas , op 2 m. hoog, een gat te maken en te ontsnappen.
En niet een keer maar div. keren.
Echt ongelooflijk als je het gat zag, dat hij daar door heen kon komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn hele mooie honden en zeer plichtsgetrouw naar hun baas. Het komt vaak voor dat ze alles proberen om bij hun baas te komen, zoals waarschijnlijk ook bij dit hondje het geval was. Als ze met een andere hond in de ren had gezeten was de drang om uit te breken waarschijnlijk minder geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Floorz, er zat een andere bordercollie bij, het was echt onbegrijpelijk de hond moest daar uren lang mee bezig geweest zijn en dat 2 m. hoog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het niet altijd prettig was om de hond 'in te moeten sluiten' als je zelf even weg moest om te gaan werken bijvoorbeeld. Het is toch ongelooflijk hoe zo'n hond zó vastberaden is om uit te breken en alles op alles zet om dit voor elkaar te krijgen. Je ziet toch dat het eigenlijk onnatuurlijk is om een dier op te sluiten (zonder dat ik dit veroordeel) omdat het instictief vrij wil zijn. Wij hebben ooit een konijntje gehaden dit beestje klom letterlijk tegen de draad omhoog omdat hij niet in de ren wilde blijven. Hij bleef schichtig en als we maar aan kwamen lopen wist het niet hoe snel het zich moest verstoppen. We hebben hem uiteidelijk vrij rond laten lopen in de tuin en binnen een paar dagen zat hij steeds tegenover ons huis op het veld van de boer. Hij zag er meteen een stuk vrolijker uit nu hij rond kon springen en knabbelen. Terwijl de rest van de konijnen zich prima voelen in onze konijnenren. Blijkbaar laten sommige dieren zich niet opsluiten!
Bedenk dat de Border Collie een zeer energieke hond is en dus veel energie kwijt moet. Wanneer je vaak van huis bent en je neemt een dergelijke hond dan zal hij zelf zijn vertier zoeken. Dit resulteert bij sommige honden in het slopen van spullen (lees stoelen en bankstellen). Daarbij komt de vraag: hoe vaak is 'soms alleen laten'? Wanneer dat elke door de weekse dag is, dan zou ik dat een dergelijke hond niet aandoen. Daar wordt je beide ongelukkig van.