Hoe zou het leven eruit zien zonder televisie?

Ik ben zelf 27. Ondanks die leeftjd verlang ik eigenlijk meer naar de tijd dat er nog geen tv en al helemaal geen mobiele telefoon was. ( ok internet is dan wel leuk ) Ik krijg de indruk dat vooral de televisie een nadeel is voor het gezinsleven. Doe mij maar de bord en kaartspelletjes ipv iedere avond weer die suffe televisie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Het beste antwoord

Ik ben 68 en heb dus het grootse deel van mijn leven zonder TV en computer geleefd. Ik heb de TV zeker niet gemist en het heeft mij zeker niets gebracht waar ik blij nee ben. Met de computer en internet is dat sinds 1980 toch anders. Die zou ik zeker wel missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Mooi :)
Zelf ben ik meer voorstander van internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou...doe de TV dan maar de deur uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1.... zou zo graag willen maar ben helaas niet alleen thuis.
aan een leven zonder tv ga je ook wennen,en in principe heb je de tv helemaal niet meer nodig om alles te zien dat kun je ook op de computer,waarop je alles kunt volgen.
ben niet van mening dat het een nadeel is ,want dan zou de computer ook een nadeel zijn,soms wil je gewoon wat leuks zien op de tv,want er zijn nog best leuke programma,s,en om een spelletje kaart te doen heb je toch meerdere personen nodig,maar dat wordt ook nog steeds gedaan hoor,alleen door de jeugd steeds minder.
die vindt vaak zo,n spelletje kaart ,al ouderwets,is al te veel met de computer opgegroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mist een mens daar niet veel aan. Leef zelf al weer een maand zonder en heb al eerder zes jaar zonder gedaan. Mijn moeder heeft vroeger om de reden die jij noemt de TV buiten de deur gehouden tot wij kinderen volwassen waren.
Het zou alleen wat zielig zijn voor onze politici; wie gaat nu op zijn PC het half uurtje met Balkenende opzoeken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik toch een moeilijk antwoord. Zelf kijk ik niet of nauwelijks teevee, en als moeder moet ik constateren dat een aanzienlijk deel van de onenigheid en ruzies tussen de kinderen om dat medium draait. Soms heb ik dan ook wel de neiging de tevee maar gewoon de deur uit te doen. Of in ieder geval de kabelaansluiting, dat je hem nog kunt gebruiken als monitor om dvd's op te kijken of de spelcomputer te gebruiken.

Maar hoewel er inderdaad voornamelijk bagger op teevee is en er 's avonds (en niet alleen 's avonds) veel meer en leukere dingen te doen zijn, zijn er toch net te veel kleine dingetjes die maken dat ik hem uiteindelijk toch nog niet helemaal wil missen.

Bij belangrijke gebeurtenissen is het samen volgen van diverse (nieuws)uitzendingen toch te prefereren boven 'ieder achter zijn eigen laptop', een heel enkele keer is het toch leuk om gewoon effe een half uurtje te gaan hangen voor een talkshow (zo vind ik Dr. Phil soms best wel onderhoudend, en zelfs af en toe leerzaam) of een interessante documentaire die je nooit op DVD zou hebben gekeken (zo heb ik gisteravond met vele plezier naar Monster Moves gekeken, waarin een heel stadje (!) werd verhuisd) en mag mijn man graag motorraces kijken, al is het maar eens in de week.

We zijn er niet afhankelijk van, maar het heeft nog net genoeg meerwaarde om er nog niet helemaal vanaf te willen. Net als de auto eigenlijk ; we gebruiken hem bijna nooit, maar ALS we weg willen naar familie, of grote spullen moeten halen of in noodgevallen, is het nog verrekte handig dat-ie er staat. De kunst is er vanaf te blijven als je hem niet nodig hebt, en dat is niet voor iedereen even eenvoudig.

Zonder teevee zou het leven er vrijwel exact hetzelfde uitzien, maar zou je toch minder makkelijk op de hoogte blijven en een paar kleine pluspuntjes missen. Niet onoverkomelijk, maar op dit moment nog niet de doorslaggevende overweging hem maar helemaal weg te doen.

Enne....een avondje spelletjes (beneden je niveau) doen met twee kinderen die niet best tegen hun verlies kunnen is ook niet altijd even gezellig hoor ;-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de hoogte bliojven waarvan? Weer een typhoon in Taiwan. Ik denk niet dat wat je van de tv thans kan leren iets toevoegt. Een het soort tv wat wel iets toevoget geeft geen kijkcijfers. Kortom een onoplosbaar probleem. Opheffen dus de publieke omroep. Om te beginnen geen PowNed toelaten, maar ook de andere publieke omroepen zijn een minsterlijke verspilling van geld.
Vroeger zonder televisie: spelletjes doen, vooral veel kaarten, toen ik jonger was, ook ganzeborden en mens-erger-je-niet.
TV kijken deed ik voor het eerst bij een tante die meteen de hele buurt binnen had vanwege deze razend-spectaculaire nieuwigheid.
De eerste tv in mijn ouderlijk huis, ik herinner me hoe ik als kind genoot van allerlei jeugdprogramma's, bijv een serie met Donald Jones(!) erin, prachtig vond ik het.
Later Avro's Toppop, de shows met Mies Bouwman, de nieuwjaarsprogramma's, de landing op de maan, de eerste buitenlandse zenders(Duitse shows met grote showorkesten en prachtige dansparen).
Ik heb fijne herinneringen aan deze tijd, de wereld ging voor me open, en ik las er geen boek minder om en ook de spelletjes gingen gewoon door, dan ging de tv uit.
Onze kinderen zijn opgegroeid met tv en weten niet beter en er zijn nog steeds leuke dingen om te bekijken vind ik.
Natuurlijk is er veel pulp, maar jij bent zelf de baas over de aan en uit knop!
Dus geniet van de voordelen, de tv is ook een venster op de wereld, en er zijn programma-makers die echt geweldige programma's maken in allerlei soorten en maten. De spoeling is dunner geworden dat is waar.
Natuurlijk zou ik kunnen leven zonder tv, dan ga je ongetwijfeld weer andere dingen doen, die je nu minder of niet doet.
Maar ik geloof dat dat gezinsleven zonder tv een beetje wordt ge-idealiseerd.
Er was ook veel verveling, en een soort van isolement, waar nu veel leuke dingen voor zijn teruggekomen.
Ik ken veel oudere mensen die er ontzettend van genieten naar Discovery te kijken en anders nooit de rest van de prachtige wereld zouden zien.
Je moet de tv soms gewoon even uitzetten en met elkaar aan tafel gaan zitten om met elkaar te praten en die spelletjes doen......maar hij hoeft niet perse weg!

Toegevoegd na 9 minuten:
En wat ik nog vergeet, gezellig samen met z'n allen naar een heerlijke film kijken. Hartstikke leuk, vroeger samen met de kinderen onder een dekbed op de bank met een grote zak chips en dan een leuke lach- of avonturenfilm.
Samen naar een nieuwsuitzending kijken of iets heel belangrijks wat zich elders op de wereld afspeelt.
Tijdens 9-11 hebben we met het hele gezin aan de buis gekluisterd gezeten en hoe gruwelijk ook ,het was goed dat we dat life konden volgen, we waren even heel dicht bij een gebeurtenis, die we anders via langzamere kranten of nog verder terug uit de tijd van verhalen hadden moeten horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat dacht je van hoorspelen op de radio. Die hadden een veel grotere en gezondere impacht op de luisteraar.
Als je echt wilt weten hoe het eruit ziet zou je een bepaald experiment moeten opzoeken. Het was een engels experiment, waarbij de een klas in 2e werd gesplitst: de helft wel tv/internet/spelcomputers en de andere helft niet. Het doel was om te onderzoeken of het invloed had op de leerprestatie.
Volgens mij heeft de BBC het een keer uitgezonden: probeer het op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Wat was de uitkomst van het experiment?
De tijd van vóór de televisie was óók een tijd van vóór de centrale verwarming, de was- én de afwasmachine. Dus daardoor alleen al was je, zeker in de winter, maar ook 's avonds in de andere jaargetijden, veel meer in de woonkamer met z'n allen. Je huiswerk maken, aan je hobbies werken, vaak met een LP die we allemaal konden aanhoren, want de smaken verschillen nogal, gewoonlijk. En vergis je niet in de tijd die ging zitten in brieven schrijven : de telefoon was erg duur, hing in de onverwarmde gang, en gesprekken met landen buiten Europa moesten aangevraagd worden, en dan maar wachten op verbinding.....Samen de afwas doen was hét moment van de dag, dat de kleine en grote problemen werden doorgesproken, en dan vooral die op het menselijke vlak: leraren en jongens...dat werd alleen aan onze moeder verteld, dus prima moment als zij tot haar ellebogen in het sop stond, en jij met je steeds natter werdende doek in de weer was - geen of weinig oogkontakt, en dat praatte als tiener makkelijker.
Toen de tv in huis kwam, was ik 14 en mijn zusje 12, en we mochten 1 uur per dag kijken. Mochten zélf uitzoeken wat. Toen Tatort en programma's als "De boeken der kleine zielen" en"De stille kracht" kwamen, en spannende series als Floris en Capt. Zeppos, keken we met het hele gezin - avondje bios....
Het was gewoon een andere, rustigere tijd, waarin harder en langer gewerkt werd, en je iets meer tevreden was met wat je had, en je zorgde er ook beter voor, want het moest wél even meegaan....
Je koos er bewust voor om een programma te gaan bekijken, je ging "dat" zien - niet tv aan en maar zappen en afwachten of er iets is .....En dat laatste doe ik nog steeds: als de gids komt, streep ik, met een lekkere bak koffie, aan wat ik graag wil zien. In kleur, want dat blijft een sensatie, als alles jarenlang zwart-wit is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een paar jaar geleden vrij veel invloed had als er geen televisie was. De televisie was de grootste manier om te comuniseren met het volk. Maar tegenwoordig is het internet een stuk toegankelijker en aantrekkelijker. Als je iets op de televisie mist kan je tegenwoordig naar www.uitzendinggemist.nl gaan of naar www.rtlgemist.nl. Voor het nieuws zoeken mensen vaak ook het internet op. Kortom de televisie verliest langzaam terrein. Ik ben student en ik ken een groep mensen die niet eens televisie heeft. Als ze maar internet hebben, als ze een serie willen volgen kijken ze de uitzendingen online of downloaden ze het van internet. Dan vraag ik wel eens mis je geen televisie. Het antwoord daar op is nee ik kan alles via het internet volgen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu ook veel minder televisie keek. Een jaar geleden keek ik nog uren per dag had het aanstaan om me studiewerk af te maken. Maar tegenwoordig is het al veel als ik een uurtje televisie kijk. Daarentegen als ik geen internet had zou het er wel heel anders uit zien.