Hoe ontstaat een golfoorlog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe is de golfoorlog ontstaan bedoel je denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EEN Golfoorlog is geen specifiek iets. DE Golfoorlog is een benaming van een bepaalde oorlog in Irak

Het beste antwoord

Gedurende en na de Irak-Iranoorlog waren er conflicten opgekomen tussen Irak en Koeweit. Irak had zware schulden aan Koeweit en andere landen vanwege de financiering van de oorlog, en ook betichtte Irak Koeweit ervan dat het de grens tussen de twee staten geschonden had, en militaire installaties had gebouwd en oliebronnen had aangeboord aan de Iraakse zijde van de grens. De Koeweiti's produceerden ook te veel olie (40% meer dan het door de OPEC voor Koeweit vastgestelde quotum) waardoor de prijs daalde en Irak inkomsten misliep.

Toen onderhandelingen tussen de beide staten op niets uitliepen, viel Irak op 2 augustus 1990 Koeweit binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Een" golfoorlog bestaat eigenlijk niet. D.w.z. dat het een bepaald soort oorlog zou zijn. Golf zegt alleen iets over de plek waar het plaatsvond.

Golfoorlog is de populaire benaming van een drietal oorlogen tussen 1980 en 2003 waarbij Irak betrokken was, zo genoemd vanwege de ligging aan de Perzische Golf.