Zijn er andere mensen die een overgevoeligheid hebben voor metalen? Weet iemand hoe dit zit?

Sinds een jaar of 6 heb ik een overgevoeligheid voor metalen. Bijvoorbeeld een deurkruk vast blijven houden, daar krijg ik dan een raar gevoel van.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zelf ben ik allergisch voor kobalt, dit metaal komt voor in allerlei legeringen met b.v. nikkel en in blauwe drukinkt. Ik ben op den duur minder gevoelig geworden voor mijn allergie, maar het blijft oppassen; incidenteel kortstondig contact is geen probleem, maar langdurig contact vergroot de kans op terugval met exceem als gevolg. Een raar gevoel tijdens het contact met kobalthoudende stoffen heb ik echter nooit kunnen constateren. Het zou mogelijk toch de verbeelding zijn die je parten speelt; evengoed een serieus probleem, maar dan meer iets voor een psycholoog om op te lossen.

ja nikkel, maar dat hebben heel veel mensen.

Metaalallergie is een contactallergie. Dit betekent dat wanneer je huid in aanraking komt met producten waarin metaal verwerkt is, je een allergische reactie krijgt. De stof wordt van buitenaf in je huid opgenomen waardoor je afweersysteem geactiveerd wordt. Wanneer je lichaam al eerder in aanraking is geweest met een bepaald soort metaal, kan je afweersysteem de stof als 'vijand' herkennen en zullen de witte bloedcellen een reactie ontlokken in de vorm van een ontsteking. Je afweersysteem zal uit alle macht proberen de stof uit je lichaam te 'verwijderen'. Dit kan gepaard gaan met jeuk, rode vlekken of eczeem. Waarom je ineens last kunt krijgen van een allergie terwijl je er larenlang geen last van gehad hebt. Dat is het deel van de allergie waar wetenschappers nog altijd geen goed antwoord op hebben. Wel is bekend dat je meer risico loopt een allergische reactie te krijgen wanneer je huid al geïrriteerd is (bijvoorbeeld door een open wond of kloofje), dan wanneer je huid egaal en gaaf is. En wanneer je de allergie eenmaal hebt opgelopen, zal je er dus helaas de rest van je leven last van houden. Het is heel belangrijk om dit soort dingen goed aan te geven bij bijvoorbeeld een tandarts, huisarts én als je naar het ziekenhuis gaat. Mocht je een behandeling moeten ondergaan, dan kan het zijn dat er instrumenten gebruikt worden waar je allergisch voor bent en dit kan voor veel ongemak zorgen (stel er zou iets met schroefjes of pinnen "gezet" moeten worden, dan is de kans op ontstekingsreacties heel groot). Het is een hele vervelende allergie, want ga maar eens na hoe vaak je dagelijks in aanraking komt met metalen. Vraag eens na bij een allergoloog of er goede tips zijn om hier dagelijks mee om te gaan. Toegevoegd na 2 minuten: Komt overgens wel vaker voor en dan met name voor nikkel (de veroorzaker kan het dragen van goedkope sieraden zijn.) Maar ook zilver en andere metalen staan bekend om hun allergische reacties.

ja er zijn andere mensen. Een goeie vriendin van me heeft ook zo een soort allergie zij kan ook geen metaal [of iets in die richting weet niet precies welke ;)] aanraken. Ze kan geen oorbellen of piercings. Onder spikebanden moet ze zweetbandjes dragen. Want als dat in contact komt met haar lichaam krijgt ze buikpijn. Ik weet niet hoe of wat ik ben geen dokter maar het kotm dus wel vaker voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100