Hoe kunnen boten blijven drijven, ook als de motor uitstaat?

Soms zie ik hele grote cruise schepen stilliggen in het water. Ik neem aan dat de motor uitstaat. Hoe kan die boot dan toch blijven drijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
16.3K

Antwoorden (6)

De motor is er alleen voor om de boot voort te bewegen. Drijven doet de boot vanzelf, doordat hij hol is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet van Archimedes leert ons dat een vloeistof zoals water een opwaartse kracht uitoefent op een voorwerp dat zich geheel of gedeeltelijk in die vloeistof bevindt. Deze opwaartse kracht is gelijk aan het gewicht van de vloeistof die zich bij afwezigheid van dat voorwerp op de plaats van het voorwerp zou bevinden.

Een boot of schip drijft, omdat de opwaartse kracht van het water even groot is als het gewicht van het schip. Het volume van het schip dat zich onder water bevindt, is in dat geval dus - volgens de wet van Archimedes - van die omvang dat een even groot volume water evenveel weegt als het volledige schip.

Niet de massa van het schip, maar wel de dichtheid van het schip is hier bijgevolg van belang. Doordat een scheepsromp hol is, is de dichtheid van het schip lager dan de dichtheid van water. Daardoor kan het volume water, dat door de ondergedompelde holle scheepsromp ingenomen wordt, toch evenveel wegen als het schip zelf en kan het schip drijven. Een massieve blok staal met hetzelfde gewicht als het schip kan niet drijven, omdat de dichtheid van staal groter is dan de dichtheid van water.

Er zijn echter nog vele andere redenen waarom een schip niet zinkt. Een schip moet uiteraard kunnen drijven, maar mag ook niet omkantelen. De vorm van de romp, de ligging van het zwaartepunt van het schip en de aanwezigheid van een kiel dragen bijvoorbeeld bij tot de stabiliteit van een schip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat boten van zichzelf al kunnen drijven, niet alle boten hebben een motor, anders zou een houten sloep meteen zinken.

Een auto zakt toch ook niet door de grond als de motor uit staat?

Er is trouwens wel een generator die de het schip van stroom voorziet. Die staat wel altijd aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vorm van de boot (boven breed, en onder smal om het zo maar te noemen, en met een holle binnenkant) zorgt er voor dat de boot kan blijven drijven. als je hem vol beton zou storten word het een ander verhaal, maarja daarom doen ze dat dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De boot is een gesloten bak, vol met lucht. Daardoor blijft deze drijven, de motor heeft daar niets mee te maken, die zorgt slechts voor de vaarsnelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de wet van achimedes
als de boot 1000 ton zwaar is maar zo groot is als 2000 m³ zal de boot niet zinken omdat de waterverplaatsing 1000 ton is dus de helft, laad je nu de boot vol met nogmaals 2000 ton zal de boot zinken omdat de waterverplaatsing 3000 ton bedraagt en het volume 2000 ton dus 1000 ton meer. dus als de boot groter is dan het water dat hij verplaatst drijft hij en is hij kleiner dan de waterverplaatsing zinkt hij probeer maar een uit met een fles als hij leeg is drijft hij en als je er zand instopt zinkt hij . Van dit principe word gebruik gemaakt om onderzee boten te laten onderduiken door grote tanks vol te laten lopen met water en bij het naar de oppervlakte komen deze weeg te vullen met lucht.