Waarom is ''ja'' met 1 a, en ''nee'' met 2 e's?

Ja= 1x a
Nee= 2x e

Waarom is het niet gewoon Ne of jaa?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
5.5K

Het beste antwoord

Deze regel heb ik geleerd: als je aan het eind van een klankstuk een lange klinker hoort, ga je maar met één letter door, behalve bij de 'e' achteraan, want die blijft met twee letters staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat als je ja met een a hebt en je zegt ja dan klint het gwn als ja
Maar als je ne hebt: nhe klinkt het dan

Ik kan het niet uitleggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 1 e achter de n klinkt het als een è, met 2x e als een é. Het is dus voor de uitspraak. Bij de a is 1 voldoende voor de uitspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ kijk maar naar diegenE en boekenlA. De E is kort de A spreek je als een lang A uit.