In de digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren is het boek van Stoett, 'Nederlandsche spreekwoorden, spreuken en zegswijzen' opgenomen, een standaardwerk. Hierin staat:

536. Het ei van Columbus.
Hieronder verstaat men eene zaak, die men wonderlijk acht zoolang men ze niet weet, maar onbeduidend, als een ander haar verklaard heeft. Benzoni verhaalt het eerst in zijne Historia del mondo nuovo I, 5 (Venetië 1565), dat volgens hooren zeggen Columbus in 1493 op een gastmaal bij den kardinaal Mendoza een ei op de bekende wijze zou hebben neergezet. In Calderon's La dama duende (1629), bij ons uit het Fransch vertaald als Het spookend weeuwtje en als De nachtspookende Juffer1) komt hetzelfde verhaal met een ei voor, doch aldaar heet dit huevo de Iuanelo, het ei van den kleinen Johannes, terwijl Vasari Vite de' piu eccellenti architetti, pittori e scultori italiani, anno 1550, hetzelfde feit mededeelt als verricht door den bouwmeester Brunelleschi; zie Büchmann, bl. 450-451 en Noord en Zuid XVII, bl. 381; fr. l'oeuf de Colomb; hd. das Ei des Columbus.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het verhaal gaat alsvolgt. Chrisopher Columbus op een diner na zijn terug toch van Amerika beweerde aan een stel rijke edellieden dat het vinden van Amerika helemaal niet zo moeilijk was. Als voorbeeld gaf hij iets schijnbaar onmogelijks zoals een ei recht op te laten zetten. Niemand lukte dit natuurlijk. Tot Chrisopher zelf het ei pakte en de dikke kant op zacht tafel sloeg. Hierdoor bleef het ei overeind staan. Zo is de uitspraak geboren en het wordt gebruikt voor inginieuze simpele oplossingen voor problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het betekent een oplossing verkrijgen voor een op het eerste gezicht moeilijk probleem, waarbij de oplossing vh probleem uiterst simpel is; maar je moet er wel even op komen.
Bijvoorbeeld: een ei rechtop proberen te zetten zonder het ei te beschadigen. Je strooit zout op tafel, zet daar het ei in, en blaast al het zout om het ei weg. Het ei blijft dan rechtop staan door enkele zoutkorreltjes.
Super simpel!
Maar,.......je moet er wèl effe opkomen, ey?
Columbus beweerde dat hij een ei rechtop op tafel kon zetten zonder hulpmiddelen, en de scheepsbemanning geloofde dat niet omdat het schip waar het een en ander gebeurde nogal schommelig. Stiekem had columbus een hard gekookt ei, en hij zette het zo hard op tafel dat de schil fijnkorrelig brak en dit zo als stabiele bodem kon fungeren om het ei rechtop te laten staan. Snappie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ging het verhaal ietsje anders:
Het grootste probleem bij zeevarenden destijds was de eentonige voeding, waardoor veel zeelui ten onder gingen aan scheurbuik.
Columbus heeft tijdens een van zijn reizen toen kippen gehouden aan boord en zo konden de mannen af en toe een vers eitje eten. Hierdoor kon hij de scheurbuik minimaliseren en is uiteindelijk hieruit de spreuk ontstaan.