Kan een hond een paracetamol ofzo nemen zo snel moagelijk reageren à.u.b

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een halve zou zomaar eens kunnen. Wat voor een hond is het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee srry jullie hebben gelijk paracetamol word omgezet in een giftigen stof dat schaden aan de lever kan brengen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mn ouders hadden een jack russel. En op advies van de dieren arts konden ze een halve paratje geven aan de hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier schrijft bijna iedereen 'nee, niet doen'. Dit terwijl men bij alle kleine kwaaltjes, pijn, hoofdpijn, etc. vrijwel altijd adviseert om een pijnstiller te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een paracetamol is iets meer als een pijnstiller atenias, Het beste ga je met dit soort dingen naar de dierenarts. Het is niet altijd veilig voor de mens gemaakte mediceinen aan een dier te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit mensenmedicijnen aan dieren geven tenzij een echte dierenarts (dus niet één of andere anonieme vreemde op internet) het specifiek aan jouw dier voorschrijft!

Antwoorden (8)

Nee, absoluut niet doen. Naar de dierenarts er mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Dit middel is voor mensen, niet voor dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk of je dierenarts avondspreekuur heeft. En ga dan nog even snel langs.

Een hond is een dier. Die moet geen mensenmedicatie. En wie weet wat er met hem is. Dan zie jij niet direct, maar de dierenarts wel. Gauw naar je dierenarts.

En beterschap voor je hond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
domme min van iemand die niet beter weet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel goed bestevaer, +1
Nee. Onze hond heeft er een paar opgegeten (omdat hij van het aanrecht had gejat) en heeft het nét gehaald. Wel 300 euro armer door de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is giftig voor je hond, niet doen

Toegevoegd na 23 uur:
wie me die dan ook gegeven heeft

Toegevoegd na 23 uur:
die min bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, paracetamol kan je gewoon geven, niet meteen een hele maar zie het als een kind, 2 halve per dag ofzo meer niet. Een paracetamol is pas gevaarlijk als je er meer dan de toegestane hoeveelheid van gebruikt op 1 dag. Mijn hond mocht er van de dierenarts ook een halve...en dat was 2 jaar geleden en ze rent nog steeds vrolijk rond!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'k Snap de min niet dus 'n + ter compensatie.
Als je dit met 'n goed hart hebt geschreven is dat prima.
Ik zou zelf nooit 'n paracetamol geven aan m'n dieren zonder overleg met m'n dierenarts.
Maar blijkbaar heeft jouw dierenarts zelf dat advies gegeven en jouw hondje rent nog steeds rond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Wijdan....blijkbaar is er iemand die het geen goed medicijn vind. Mijn dierenarts vertelde dat er wel pijnstillers voor honden zijn maar in feite komen die op hetzelfde neer maar dan anders verpakt...de inhoud is vrijwel hetzelfde.
Ik heb het wel vaker gedaan na een buikgriepje van mijn hond, een halve per dag....ze heeft er niets van, hooguit dat ze het met water niet opdrinkt, alleen in een worstje als ze er geen weet van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ook een dierenarts die zegt dat paracetamol wel kan: http://www.dierenkliniekdehaardstede.nl/dk%20bestanden/Paracetamolvergif_hond.html Hij geeft een veilige dosis aan van 45 mg paracetamol per kg hond, per dag. Het is natuurlijk net als bij mensen: teveel is niet goed, maar binnen de perken kan best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.....dank je Widar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee bij de link staat dat het giftig is, en dat je het nooit moet geven en vanaf welke hoeveelheid het giftig gaat worden. Er staat niet dat het tot een bepaalde hoeveelheid goed is. Er staat duidelijk dat je het niet moet geven. Je moet het bovenste deel lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ook even gekeken op de site. Er staat nergens dat je de hond dat mag geven hoor. Als je goed leest, dan zie je dat je tot een bepaalde hoeveelheid niet zorgen hoeft te maken, maar niet dat je het mag geven.
Nog even over dierenartsen, ik heb meegemaakt dat mijn hond rattengif gegeten had en zwarte ontlasting had met groen/blauw erin. Ik heb 3 dierenartsen gebeld, allen zeiden dat het geen gif kon zijn.(hij zal wel iets blauws gegeten hebben, werd gezegd) Maar ik bleef doorgaan, omdat ik het niet vertrouwde. Bij de 4e moest ik meteen komen en ze vroeg waarom ik de vorige avond niet meteen naar de nacht dierenarts was gegaan, want dit was zeer ernstig. Ik vertelde dat ik 3 d.a. gebeld had. Meteen aan de pillen. Het was echt rattengif geweest. Moraal van het verhaal. Ook dierenartsen maken fouten. Met een andere kwaal had een d.a. het ook fout, heeft me 1000 euro gekost en mijn hond had veel pijn gedurende 2 maanden, dat vond ik nog veel erger. Toen naar een andere gegaan, die vertelde me dat de vorige d.a. het fout had en niet juiste medicijnen had gegeven, binnen een week was hij beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anniebo, maar als volgens jou zoveel dierenartsen fouten maken, hoe weet jij dan dat de laatste misschien geen fout heeft gemaakt, en wat wel en wat niet de goede conclusie is geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies: in zo'n geval kun je het beste gewoon zo voorzichtig mogelijk zijn. De mogelijke positieve gevolgen van paracetamol zijn lang niet zo groot als de mogelijke negatieve gevolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gaf die paracetamol op aanraden van de dierenarts....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik bij Henneke's antwoord ook al heb gezegd: Ik kan nog wel met meer bronnen komen van dierenartsen die zeggen dat 45 mg/kg per dag kan. Dat is gewoon het veilige maximum. Daarboven kan het giftig worden ja. Dat is met zoveel dingen zo. Met zuurstof bijv. ook, dat is schadelijk bij hoge concentraties. Toch gebruiken we allemaal, elk dier, voortdurend weer zuurstof. Je moet ‘t relatief zien. Bij de mens is paracetamol ook slecht, als je er teveel van inneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bij honden is het giftig. Net als chocola.
@dubossies: Met dat rattengif is het onderzocht, dus die 4e d.a. had gelijk. Met die andere kwaal, de hond kreeg andere medicijnen en was binnen een week beter. Ik had op internet al eens gezocht en had mijn twijfels over die 1e d.a. Ik had hem een artikel gestuurd, waarin stond dat een bepaald medicijn de beste waren bij die kwaal. Maar hij reageerde er niet op en ik dacht nog, misschien zijn zijn medicijnen nieuwer en beter. Maar niet dus, de medicijnen waren gewoon niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@suzyq: ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@anniebo: Zoals ik al zei, zijn zoveel dingen giftig boven bepaalde grenzen, die normaal gesproken goed zijn. Zuurstof is voor de hond ook giftig, toch neemt 'ie 't.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik denk er toch anders over, zo las ik toevallig dit:
Kinderen die spelenderwijze één of twee korreltjes (slakkenkorrels) in de tuin vinden en die in de mond steken, lopen geen gevaar. Indien er een grotere hoeveelheid ingenomen is, is snelle opname in het ziekenhuis aangewezen voor verdere behandeling Je kunt een kind dus gerust af en toe een slakken korrel geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zou je kunnen doen, blijkbaar. Flauwe vergelijking natuurlijk, want slakkenkorrels hebben geen nut. Paracetamol wel en daarover gaat de vraag hier ook. Kun je een hond paracetamol geven als pijnbestrijding?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is hier of EEN paracetamol giftig is, niet of een hele dosis giftiger is dan eentje, ook niet of rattengif dan ook maar gegeven mag worden. Paracetamol is een pijnstiller wat opgenomen wordt in het bloed. Een hond heeft ook bloedbanen, een hart en nieren en mild enz.,net als wij, dus als het voor een hond giftig was was dat voor ons ook zo. Maar klopt, als ik er 50 inneem in een keer wordt mijn maag ook in het ziekenhuis leeggepompt, maar datzelfde ziekenhuis zal mij er ook eentje voorschrijven als ik een hoofdpijntje heb. Net als bij een hond, van 1 paracetamolletje zal hij heus niet doodgaan, er zelfs geen problemen van krijgen....maar ik neem aan dat niemand gelijk een overdosos toediend onder het motto dat als je er een mag geven, 50 dan ook kan. Chocola....ook zoiets, ik zou niet weten wat er giftig aan is, voor ons is dat toch ook niet zo? Maar 50 achter elkaar weer wel...maar dat is voor ons ook niet goed voor de cholesterol!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies: zijn wij hetzelfde als een hond? mmm, weer iets geleerd! NEE dus, dit is echt een domme vergelijking hoor.
Chocola (cacao) is voor honden snel giftig, doordat de hond bepaalde stoffen (methylxanthines: theobromide en caffeïe) veel minder snel omzet en uitscheidt dan de mens, deze stof werkt in op het hart en de spieren.
Honden, katten, paarden en fretten kunnen in tegenstelling tot de mens geen theobromine metaboliseren. Als honden chocolade eten blijf deze stof erg lang in het lichaam circuleren. Na 18 u is nog maar de helft van de theobromine door het hondenlichaam afgescheiden.
Theobromine geeft een stimulatie van het centraal zenuwstelsel en de hartspier. Daarnaast zorgt het voor een verslapping van de gladde spieren van de longen en een verhoogde urine-afscheiding.
De symptomen van een theobrominevergiftiging bij de hond zijn onrustig gedrag, braken, diarree en verhoogd urine verlies. De hond heeft ook een versnelde hartslag en een verhoogde temperatuur. Deze symptomen treden 2 tot 4 uur na het eten van de chocolade op.
Enkele uren later kan het hart onregelmatig beginnen te kloppen en kan de hond spierstijfheid en duizeligheid krijgen.
Bij een te hoge dosis treedt de dood van het dier op tussen 18 tot 24 u na het optreden van de hartritmestoornissen, dus een dag of twee na het eten van de chocolade. Omdat het hondenlichaam de theobromine niet kan verwerken kan een kleine dosis al fataal zijn. Deze tabel geeft de giftige hoeveelheden chocolade voor een hond. Pure chocolade bevat meer theobromine dan melkchocolade en is dus al in vrij kleine hoeveelheden dodelijk. ZO zijn er meer dingen die wij wel kunnen eten en een hond of kat niet. Andersom zal het ook met sommige dingen zo zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Henneke, ik zeg niet dat wij hetzelfde zijn maar hun organen werken hetzelfde als bij ons. Ze hebben alles wat wij ook hebben maar in kleinere mate dus ze kunnen minder hebben dan wij.... Chocola is ook voor ons mensen niet goed, net als ander snoepgoed en toetjes en frisdranken en koeken en noem maar op, ons cholesterolgehalte wordt hierdoor te hoog en dan heb je ook risico op hart en vaatziektes. Maar volgens jouw verhaal had mijn hond (nu bijna 9) dus geen 3 jaar geworden want die krijgt soms een chocolaatje en heeft er niets van.
Onze husky (12 jaar geleden) is 13 geworden ondanks dat ze zichzelf een overdosis heeft gegeven in een onbewaakt ogenblik, evenals een overdosos stroopwafels. Behalve een moeilijke stoelgang van een dag zijn er verder geen symptomen opgetreden en leefden ze nog lang en gelukkig. Hiermee wil ik niet zeggen dat chocola goed is voor ze maar "levensgevaarlijk" lijkt me ook sterk overdreven...evenals een half paracetamolletje (waar de vraag over gaat. Alles met mate...geldt voor ons ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier de chocolatabel voor honden, hierin kun je precies zien van welke afmeting hond hoeveel kan hebben... Nergens staat dat 1 enkel chocolaatje giftig is..... http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_30-Chocolade.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet waarom mensen zo hardnekkig volhouden dat je giftige dingen helemaal niet zou kunnen geven. Er zijn zoveel giftige dingen die in beperkte mate veel worden gebruikt. Als geneesmiddel zelfs. Het is allemaal relatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubo.. vertel dat maar aan de mensen die een hond hebben verloren aan het eten van chocola, ik ken er toevallig iemand. Misschien dat ik daarom ook zo vel ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Henneke, je hoeft niet fel te reageren op mij....ik heb jouw hond die chocola niet gegeven immers....er staat in de tabel hoeveel chocola een hond moet eten moet je je zorgen maken...als jouw hond onder de 10 kilo zit kan 1 chocolaatje (met nadruk op kan...) problemen geven als (met nadruk op als...) je hond last heeft van een allergie.
Jouw hond heeft waarschijnlijk een allergie gehad.
Sterkte met het verlies van die hond....ik vind het rot voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubo:Gaat niet om mijn hond gelukkig, maar ik merkte wel, toen mijn hond medicijnen in moest nemen, die op dat moment niet voorhanden was, en ik naar de normale apotheek moest. Toen kreeg ik een medicijn wat omhuld was met cacao, ik heb meteen d.a. gebeld en gevraagd of dat wel kon. Ze heeft meteen het vergiftigings centrum gebeld en gevraagd. Er werd gezegd dat ik de hond goed in de gaten moest houden, zodra hij buiten adem raakte, moeilijker ging adem halen, sloom werd of anders ging doen, dan moest ik stoppen met medicijn. Maar de kwaal moest perse snel behandeld worden, in dit geval was kwaal erger dan dit medicijn. Ik kon met de hond niet een stukje hard lopen hoor, was meteen buiten adem! Zo snel kan het werken en er zat echt weinig cacao in. Maar ik ken mensen die wel een hond door weinig chocola (puur en melk) hebben verloren, was een gezonde jonge hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je sympathie trouwens. Ik reageer hier vel op, omdat ik mensen wil waarschuwen iets niet te doen, als het niet noodzakelijk is. Chocola is zeker niet noodzakelijk om te geven. Een hond kan het lekker vinden, maar doe het niet!! Er zijn meer dingen die voor mensen goed zijn en voor honden niet (bijv druiven, krenten), maar dat is een andere discussie. Genoeg hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets niet doen, als 't niet noodzakelijk is, zijn we 't allemaal al lang over eens. De vraag gaat dan ook om of je iets kunt doen wanneer het WEL noodzakelijk is.
Paracetamol is een veelgebruikte pijnstiller bij mensen. Het is bij mensen een veilig middel, maar kan bij honden tot vergiftiging leiden. Het is daarom NOOIT verstandig om als pijnstiller bij honden een paracetamol te geven!

Voor katten is het nog giftiger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de link staat juist een veilig maximum wat je wel kunt geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit staat er duidelijk: Het is daarom nooit verstandig om als pijnstiller bij honden een paracetamol te geven! En daarna staat er wanneer het giftig is, bij welke hoeveelheid. Er staat niet dat je zoveel mag geven. Net als chocola, is erg giftig voor honden, je ziet ook vaak op sites bij welke hoeveelheid het giftig/dodelijk is. Wil niet zeggen dat je het kunt geven tot die hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan nog wel met meer bronnen komen van dierenartsen die zeggen dat 45 mg/kg per dag kan. Dat is gewoon het veilige maximum. Daarboven kan het giftig worden ja. Dat is met zoveel dingen zo. Met zuurstof bijv. ook, dat is schadelijk bij hoge concentraties. Toch gebruiken we allemaal, elk dier, voortdurend weer zuurstof. Je moet 't relatief zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar: maar henneke had wel gelijk dat op DIE site staat dat je het niet moet geven. en waarom risico lopen, als er betere alternatieven bestaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zullen zeker betere alternatieven zijn, maar die heb je niet standaard in huis en waar haal je die 's nachts, of in 't weekend? Ik kan me situaties voorstellen dat je denkt, ik moet IETS doen en dan zou paracetamol een oplossing kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, in noodgevallen, maar dan ook echt in een super noodgeval. Maar anders zou ik er echt niet aan beginnen. Iets anders, er wordt wel gezegd dat je een hond, als je die wilt laten braken, een beetje zout in d mond moet gooien. Hij gaat dan meestal wel braken, maar het kan ook erg gevaarlijk zijn. De hond kan een zout vergiftiging oplopen. Veel mensen weten dat niet. Ik zou in zo'n geval wel goed afwegen wat erger kan zijn.
http://www.hondenplanet.nl/zoutvergiftiging-bij-honden/ http://www.dierenkliniekleusden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=150&Itemid=137 Ik vertel dit even omdat veel mensen het niet weten.
nee zou ik echt niet doen, je hond kan dan heel erg ziek worden.
als je hond al heel ziek is zou ik er mee naar de dierenarts gaan of daar heen bellen wat je het beste met je hond kan doen??
of heeft je hond het perongelijk opgegeten? (mijn hond eet ook alles wat die tegen komt.)
in dat geval zal ik ook naar de dierenarts bellen.