Saharazand?

Komt dat zand echt uit de sahara en hoe komt het hier wind of regen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (3)

Dat komt inderdaad uit de Sahara. Als er in de woestijn een zandstorm is, kan het fijne zand over enorme afstanden meegevoerd worden door de wind (of beter gezegd: atmosferische stromingen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het komt met bv de wind mee en komt dan hier terecht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zand kwam hier met (behoorlijk snelle) stromingen hoog in de lucht, dus het hoeft hier op 'neushoogte' niet te waaien om toch flinke afstanden af te leggen in de lucht.
Maar dat gelige stof dat je nu overal ziet liggen en dwarrelen is vooral stuifmeel, door de warmte is heel veel tegelijk gaan bloeien en omdat het niet regent, slaat dat ook niet neer (de lucht regent niet schoon), en het waait ook niet weg nu.
Een paar flinke buien zouden de hooikoortspatiënten al een stuk kunnen opluchten denk ik...