Hoeveel calorien moet iemand binnen krijgen op een dag als hij/zij wilt afvallen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Kimath
13 jaar geleden
Niet te beantwoorden zonder te weten hoeveel de persoon beweegt.

Antwoorden (1)

Dat is afhankelijk van je gewicht en je vetpercentage. Als je je vetpercentage weet, trek je je vetmassa af van je lichaamsgewicht, wat je overhoudt is je vetvrije massa.

Volgens de formule van Katch en McArdle moet je de uitkomst in Kg vermenigvuldigen met 21,6 en daar 370 bij optellen. Dat is je basisbehoefte, ook wel BMR genoemd. Dit is je energieverbruik per dag als je helemaal niets zou doen.

Om je daadwerkelijke energieverbruik te weten te komen moet je dit vemenigvuldigen met:
1,2 als je geen actief werk doet of sport
1,375 als je licht actief bent
1,55 als je gemiddeld actief bent (af en toe sport)
1,65 als je meer dan gemiddeld actief bent (meerdere keren per week sport)
1,725 als je intensief sport (vrijwel dagelijks)
1,9 als je echt aan topsport doet en dagelijks meerdere uren traint

Als je deze uitkomst hebt, trek je hier 10 a 20% van af per dag om geleidelijk af te vallen. Doe je dit te snel, dan raak je ook spieren kwijt en val je na een tijdje niet meer af (in het begin heel snel, maar dat is vaak niet blijvend!) omdat je lichaam zichzelf gaat beschermen tegen gewichtsverlies.

Veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, alle uitkomsten die je krijgt zijn dan in kcal...

Toegevoegd na 4 dagen:
Als je bij je activiteitsniveau twijfelt tussen twee, wees bescheiden en pak dan maar de laagste ;-)