Het "groene" gas van Essent is helemaal niet groen. Het is net zo grijs als het gas van andere energieleveranciers.

Omdat "groen" zo'n mooi woord is, wordt het te pas en te onpas gebruikt. Net zoals het woord "duurzaam".

Het enige wat Essent doet, is de CO2-uitstoot, die het gevolg is van het gasverbruik van hun klanten, compenseren. Hoe ze dat precies doen, daarover zijn ze niet zo duidelijk. Het "financieren van CO2-reducerende projecten", is natuurlijk behoorlijk vaag. Waarschijnlijk zullen ze, in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds, voor iedere kuub gas, die de klanten afnemen, een kleine bijdrage betalen.

Hieronder de letterlijke tekst van Essent.nl

"Bij CO2-compensatie denken veel mensen al snel aan het bijplanten van bomen. Maar nieuwe bomen zijn op de lange termijn niet de beste oplossing tegen klimaatveranderingen.

Daarom volgt Essent het beleid van het Wereld Natuur Fonds en wordt CO2-uitstoot gecompenseerd door financiering van CO2-reducerende projecten die voldoen aan de hoogste kwaliteitscriteria voor CO2-reductie.

Deze Gold Standard-projecten zijn projecten waarbij de nadruk ligt op het voorkomen van CO2-uitstoot in plaats van het achteraf terugdringen van uitgestoten CO2. Zoals het ontwikkelen van schonere methoden om energie te produceren."