Op een sloot van 3 meter breed en 60 cm diep komt een ophaalbrug. Hoe breed moet het ophaal gedeelte zijn om er met een baggermachine door te kunnen ?

In de doodlopende sloot van 3 meter breed en 60 cm diep moet gebaggerd worden. Dat moet met een baggermachine en het moet vanaf het water.
Men wil een brug bouwen over deze sloot, 60 centimeter boven het water, maar met ophaal gedeelte, zodat de baggermachine er nog door kan.
Hoe breed moet de klep in het ophaal-gedeelte van de brug zijn ? En hoe hoog moet de brug daarvoor op dat gedeelte zijn ?

Het afvoeren van de slib moet naar een depot.

Heel erg bedankt alvast voor de antwoorden.

Toegevoegd na 1 uur:
De klep zal helemaal vertikaal omhoog gaan.

Het moet waarschijnlijk een duwboot met kraan/giek worden, waarop de bagger geschept wordt, en waarop de bagger ook wordt afgevoerd.

De vraag is: Wat is de kleinst mogelijke combinatie, zodat we kunnen zeggen; "Die klep moet minimaal zo en zo breed worden". En de brug moet zo en zo hoog boven het water komen.

Het Waterschap laat het nl aan ons over de afmetingen van de brug te bepalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt mij logisch.. minimaal zo breed als de baggermachine. En liefst ietsiepietsie meer :)

Het beste antwoord

Uitgaande van de foto's hier: http://www.baggersite.nl/baggeren.html kan je concluderen dat een baggerboot al snel 2 meter breed is.

Je kan contact opnemen met het loonbedrijf wat de site beheert en vragen wat de exacte formaten zijn, en welke waterwegen zij nog kunnen bevaren.

Daarnaast zou ik contact opnemen met de gemeente om daar na te gaan welk vaartuig zij gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik mis hier wat gegevens. Vooral wat voor vaartuig gebruikt wordt voor baggeren. Ook is van belang te weten of de ophaalbrug helemat verticaal kan worden opgehaald of niet...model van de brug dus.
Logisch is dat die vaartuigen minder dan 3 meter breed zijn.

De hoogte van de brug boven water is niet erg belangtijk.
En als de klep even breed als de sloot is en tot verticaal omhoog gedraaid kan worden moet dat ook meer dan genoeg zijn. Echter dat is niet de "minimum" maat.