Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat kan ik er aan doen dat er vervelend gereageerd wordt?

ik moet me thuis erg inhouden en opletten dat ik geen "moeilijke woorden" gebruik, mijn zus is een jaar ouder en doet mavo (ik gymnasium) zei vindt het vernederend als ik meer weet en wordt boos of gaat me heel erg pesten over dat mijn vrienden raar zijn en mijn school en dat ik een nerd ben en ze pest me als ik huiswerk maak. mijn moeder wordt ook boos als ik een "slimme" opmerking maak omdat dat zielig is voor mijn zus, ik kan dus thuis niet echt mezelf zijn omdat iedereen dan boos op me wordt. ik zit altijd met alles dat ik geleerd heb in mijn hoofd, dus bij elk woord dat ik hoor denk ik "hè dat is ... in het Frans/andere taal)" en als ik iets hoor denk ik meteen "ja dat komt door dit" ofzo dan zeg ik meestal niks maar soms toch perongeluk wel of ik gebruik perongeluk een "moeilijk woord" het is vervelend dat dat niet kan. wat kan ik hier aan doen? of moet ik er me niks van aan trekken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ik vind dat dit door je ouders juist gestimuleerd moet worden. Ze zouden dit ook aan je zus moeten uitleggen want het klopt niet hoe ze hiermee omgaan , sorry dat ik het zo neerzet maar das mijn mening
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

wordt een keer heel boos en praat er eens goed over en laat hun weten dat jij er ook mee zit, succes brother
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb een beetje meer respect voor je zus (je moet er de rest van je leven mee doen), praat met haar ook over wat zij leuk vindt en denk niet de hele tijd aan jezelf, ( wat zou ik, ik, ik)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry maar dit is een belachelijk antwoord!! ik praat gerust wel met mijn zus hoor!! ik heb toch niet gezegd dat ik geen respect voor haar heb? of dat ik alleen aan mezelf denk!? mijn zus moet een beetje respect voor mij hebben en me niet de hele dag kleineren en uitlachen!! en stoer doen met d'r roken drinken blowen is cool alleen ik durf het allemaal niet maar dat zeg ik er niet bij gedrag!
Ik heb hetzelfde. Ik doe vwo en me broer van 2 jaar ouder kader, misschien kun je met ze praten over dat je het niet gemeen bedoelt, maar dat je het op school gewoon zo leert, tegen je zus zal ik eens flink boos worden en je ouders snappen ook wel dat je het niet leuk vind als zij over je vrienden zegt dat ze nerd zijn, jij gaat toch ook niet over je zus zeggen dat ze dom is. Als zij zegt: je hebt nerd vrienden zeg jij; jij hebt domme vrienden eigen schuld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praat er met je ouders over dat je hier ongelukkig van wordt. Zolang jij niet neerbuigend naar jouw zus doet, hoort zij dat ook niet naar jou te doen. Als jij haar niet 'dom' noemt, hoort zij jou niet met jouw 'nerdstatus' te pesten. En ook al doet ze een opleiding op een lager niveau, ze zou toch best ook eens naar jou mogen luisteren, als jij steeds naar haar moet luisteren. Wie weet kunnen jullie nog wat leren van elkaar.

Dat gepest als jij je huiswerk maakt, moet al helemaal afgelopen zijn. Wat is dat nou toch voor onzin! Omdat zij jou capaciteiten niet heeft, zou jij niet mogen leren?! Ieder naar z'n eigen kunnen, zou ik zeggen. Binnen gezinnen zijn er nou eenmaal verschillen, en daar moeten de gezinsleden het mee doen. Voelt jouw zus zich aangevallen door jou als je een slimme opmerking maakt? Daar moet ze dan maar eens snel mee ophouden, want anders krijgt ze in haar latere leven echt een groot probleem (met b.v. haar baas, haar klanten, noem maar op).

Mocht het nou niet lukken om er samen uit te komen, kunnen jullie dan niet afspreken dat je elkaar gewoon met rust laat? En als dat niet lukt, kun je je het beste bedenken dat je over een paar jaar lekker het huis uit kunt om te gaan studeren. Even tanden op elkaar, straks zit je tussen allemaal slimmeriken. Maar eerst proberen er samen uit te komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing