Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je op een weegschaal staan?

Als ik mijn voeten ook maar een klein beetje verzet, kan dit zomaar een paar kilo schelen.
Moet je nu aan de buitenkant, of juist in het midden staan?
Ik heb geen digitale weegschaal overigens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

In het midden moet je staan, voor de meest precieze meting. In het midden zit namelijk de veer, die ingedrukt moet worden, om het gewicht te bepalen. Als je teveel aan de rand gaat staan, wordt een deel van je gewicht opgevangen door de harde schaal van de weegschaal en wordt niet al het gewicht overgebracht op de veer.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Wat een weegschaal meet is je gewicht. Dat is een kracht.

"Het gewicht van een voorwerp is de kracht die dat voorwerp op zijn ondersteuning of ophanging uitoefent."

Die kracht varieert als je beweegt, omhoog springt, maar ook of je in het midden staat.

Nu ben je waarschijnlijk helemaal niet geinteresseerd in je kracht maar in de lichaamsmassa (in kg). Je weegschaal rekent dat voor je om, maar dit werkt alleen als je stil staat en niet beweegt. Houdt je voeten een beetje in het midden.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB. Of je een digitale weegschaap hebt of een analoge maakt niet heel veel uit. Je moet toch op hele Kg afronden, want zo nauwkeurig zijn ze niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stond op de niet-digitale altijd met mijn tenen tegen de voorste rand, en mijn voeten aan beide kanten van het glaasje.

Belangrijk is vooral dat je elke keer precies op dezelfde manier gaat staan op dezelfde weegschaal. Weegschalen wijken namelijk vaak een beetje van elkaar af. Daardoor is het vaak anders bij de dokter etc. Vaak gaat het je erom te weten of je aankomt of afvalt, om het verschil dus. Wel in het midden gaan staan natuurlijk, niet scheef.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding