Kan je nog opgepakt worden met stelen als je al buiten die winkel staat?

Mag dat van de wet of is dat eigenlijk niet toegestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
23.8K

Antwoorden (10)

Nou, dat mag zeker niet van de wet. Je kan er inderdaad voor opgepakt worden. Hoe dat gaat weet ik niet precies, maar opgepakt worden kan je in ieder geval zeker wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja want stel je steelt iets en rent de winkel uit. Het alarm gaat af. Dan mogen ze toch wel achter je aan rennen? Het is niet zo dat ze denken: 'O, hij is de winkel al uit, nu mogen we hem niet arresteren dus laat maar lekker lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achter een winkeldief aanrennen mag wel van de wet, maar niet van de baas. Te veel risico voor de werknemer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het alarm ging niet af en ik rende de winkle niet uit;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, het is geen hypothetische vraag? Dat je dan maar snel gepakt mag worden.
Ze mogen je nog wel oppakken als je met je gejatte spullen al lekker thuis denkt te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Iedereen zelfs mag je aanhouden als jij al buiten de winkel staat met gestolen spullen. Dat heet betrappen op heeterdaad. Het is pas geen heeterdaad als er niet meer continu door de politie gezocht wordt. Dus meestal een dag later mag alleen de politie je nog aanhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in de winkel zelf steelt is het een poging tot diefstal, zodra je buiten bent zonder te betalen dan is het daadwerkelijk diefstal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je MOET zelfs buiten de winkel staan. anders heeft de winkel geen bewijs. Je mag best iets in je zak stoppen in de winkel. Om het te bewaren bijvoorbeeld( dit doe je natuurlijk niet) maar zodra je buiten de winkel stapt zonder iets te betalen ben je strafbaar niet eerder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou zelfs weken naderhand nog opgepakt kunnen worden als je herkend wordt van bv dmv camerabeelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan zeker.

Je moet op heterdaad betrapt worden, dus zolang de spullen die je gestolen hebt nog in je bezit zijn (of zichtbaar op de grond gegooid) of 'kort erna', mag iedereen je aanhouden. Zie daarvoor artikel 128 van het Wetboek van Strafvordering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, je kan buiten de winkel ook nog opgepakt worden anders zou het eigelijk veel te makkelijk zijn om te stelen dan is het een kwestie van buiten de winkel staan en niet meer opgepakt worden.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij op het werk heeft iemand een paar keer een zak snoep meegenomen. De tweede keer stond ie duidelijk op de camera. De politie is toen de beelden komen bekijken en heeft hem alsnog opgepakt, ook voor die eerste keer. Dus zelfs voor 1 zak snoep doen ze nog moeite om de dief te vinden en te arresteren, en zelfs na langere tijd nog!

Naderhand bleek dat ie ook bij andere winkels al dingen had meegenomen, dus voor de rechter komt dat er allemaal ook bij! Die dacht dus vast ook dat ie veilig was... en het wel vaker kon doen.

Ook al kom je er misschien deze keer mee weg (denk je), het personeel houdt je in de gaten (ook als ze je niet achterna zijn gerend kan het best dat ze het hebben gezien!), en doet aangifte, en de politie kan je er dus zelfs later nog op pakken, vooral als ze meerdere meldingen over jou gekregen hebben.

Overal zijn tegenwoordig camera's, niet alleen in de winkels, ook vaak erbuiten in de winkelstraten!