Hoe blijf je na de zwangerschap gestopt met roken?

als ik zwanger ben stop ik, ben ik bevallen begin ik weer.
omdat ik het alleen voor de baby doe en niet voor mij.
hoe bijf ik gestopt.
ik heb elk enge verhaal en eng plaatje al gezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt: je wilt niet stoppen met roken.
Doe het dan ook vooral niet, want het is gedoemd te mislukken, en dat is alleen maar teleurstellend voor jou.

Dat je voor je kind bent gestopt is supergoed van je.
Stop voor jezelf op het moment dat er in je hoofd een knop omgaat.

Ik heb hetzelfde meegemaakt, na 30 jaar roken.
Het gebeurde nadat 2 mensen in mijn omgeving keelkanker kregen.
Ik stond te roken en dacht zomaar opeens: 'waar ben ik nou mee bezig? Ik nam heel bewust een trek, en vroeg me daarbij af hoe lekker het was....viel eigenlijk tegen. meer macht der gewoonte dan voor de lekker...
Ik heb die peuk uitgemaakt en nooit meer gerookt.

Al zou ik er af en toe nog altijd een moord voor doen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

als je stopt alleen voor de baby is het JUIST om die reden ook belangrijk het na de bevalling ook te laten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb bij Jacobus mijn mening gezet misschien ook een boek voor jou,de Opluchting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door geen sigaret meer aan te steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk dan het volgende:

Gun je je kind een fitte moeder? Wil je graag samen met je kind ravotten, samen achter een bal aanrennen? Wil je je kind helpen bij het leren fietsen?

Of val je liever na 50 meter rochelend neer, en heb je dan een aantal minuten nodig om weer bij te komen - langer dan het geduld van je kind, dat dan al lang iets anders aan het doen is, zonder zijn moeder.

Gun je jezelfd de echte smaak van gezond eten? Of neem je het risico dat je minder gezond zal gaan koken voor je kinderen, omdat het jou toch niet uitmaakt - want je smaakpapillen en je reukpapillen zijn vergiftigd, dus alle eten ruikt en smaakt nergens naar.

Gun je je kleinkinderen een oma die ook af en toe nog met een bal kan spelen? Of wil je dat je kleinkinderen hun oma maar kort kennen, en dan alleen als een zwakke vrouw die alleen maar in een stoel kon zitten?

Toegevoegd na 10 seconden:
Duidelijk genoeg zo? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben danslerares en ook rokent heb ik mij prima gered. mijn oma is nu overgrootoma en wandelt je eruit. rookt 2 pakjes per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal ben ik het met je eens Rota, maar waar haal je het idee vandaan dat een rokende moeder (of grootouder) niet kan spelen, ravotten en rennen met haar kinderen ?? Niet elke roker is een rochelend oud mannetje, hoor. Dat vind ik wel een beetje kort-door-de-bocht vooroordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het vooroordeel over rokers inderdaad.
Ik ben ruim een jaar gestopt met roken, maar heb echt geen betere conditie gekregen of proef mijn eten ook echt niet beter.
Integendeel: Ik ben af en toe strontchagerijnig tegen mijn omgeving omdat ik zin heb in een sigaret! Dat is leuk voor je kinderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet elke roker wordt een rochelend wrak. De kans is wel veel groter. In 1986 was Igor Sergeïvitsj in de omgeving van Tchernobyl - precies daar waar de eerste radioactieve wolk naartoe waaide. Hij heeft geholpen met het dichten van de reactor. Wekenlang stond hij bloot aan gevaarlijk veel straling. Igor leeft nog en is nog fit en gezond. Zie je nou wel dat radioactiviteit helemaal niet slecht is? (Dit gaat natuurlijk alleen op als de cameraman zorgvuldig het kerkhof buiten beeld houdt waar al Igors kameraden en een groot deel van zijn familie liggen.) Het probleem met roken is, dat het je reserves aantast. Je longcapaciteit is na een tijd bijvoorbeeld nog maar 60% van vroeger. Als je nou vroeger een gigantische longcapaciteit had, is dat niet erg. Dan heb je met die 60% nog altijd ruim voldoende om met je (klein)kinderen te ravotten. Maar als jouw longen niet tot de beste behoren, dan is die 60% opeens te weinig. Dat merk je zodra het te laat is. Het is aan jou of je die gok wilt nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken trouwens een aantal vrienden die gestopt zijn met roken. Hun conditie ging wel vooruit. Even snel de trein halen was plotseling weer mogelijk zonder daarna tien minuten te hoeven uithijgen. Het eten smaakte weer lekkerder. Er was weer een groot belevingsverschil tussen stad, bos, hei, weiland, zandverstuiving en strand - want die totaal verschillende geuren kwamen weer in volle pracht door. Dat merkten ze pas toen ze een half jaar waren gestopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De paar keer dat ik bijna en jaar gestopt was merkte ik vooral dat de wereld verschrikkelijk gaat stinken. Mijn conditie gaat pas achteruit als ik de fiets laat staan en de auto pak. De vergelijking met roken en kernenergie gaat natuurlijk ook totaal niet op. Als je zo van feiten houdt, ga dan eens op zoek naar de mythes achter de leugens over roken. Leuke plek om te beginnen :
http://www.joejackson.com/pdf/5smokingpdf_jj_smoke_lies.pdf
Hoe je gestopt blijft? Dan moet je je wenden tot het magische woord van tien letters: discipline. Of: verantwoordelijkheid, want je moet je kinderen niet in de sigarettenstank laten leven. Dat is: onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat zegt "Geurtje".... ;-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ik rook niet binnen.
doet mijn man nu ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laatst kwam er in de trein iemand naast me zitten. Ik stond op het punt hem te vertellen dat er in de trein een rookverbod geldt - bleek dat hij niet rookte. Tja, in de trein geldt geen walmverbod, dus hij mocht walmen. Pfoe, wat een stank! Of dat nou zo gezond is...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, het is maar één van de vele geuren om ons heen. Voor een parfumverbod zet ik onherroepelijk onmiddelijk mijn handtekening, bijvoorbeeld. En wel eens een hond geroken ? Word je ook niet vrolijk van. Dus ja, een walmverbod lijkt me wel wat. ;-)
Gewoon niet weer beginnen. Als je echt overtuigd zeker weet dat je niet wilt roken, is er geen enkele reden na die 9 maanden weer te beginnen. Als je echter negen maanden lang verlangend uitziet naar het moment waarop je eindelijk eindelijk weer mag roken, kun je beter vast een rookplekje in je huis maken waar je baby niet komt. Werkte bij mij altijd prima. Of besluiten alleen buiten te roken. Enge verhalen heb je niet nodig, alleen een goede motivatie, maar die moet van binnenuit komen, die kan een ander niet voor je bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal met je eens, Marleen +1 - als je het echt niet meer wilt, zal het je lukken, Bailey
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is dat! +1
In principe is het heel simpel...

Gewoon geen sigaret meer aansteken. Maar aan de andere kant kijk ik iets verder en vraag me af, of dat je niet een ander moment moet kiezen om echt te stoppen. Het is tenslotte eveneens bewezen dat stress voor de baby veel schadelijker is dan het roken...

Je moet je eens afvragen, waarom je rookt. En als je dat weet moet je stoppen als je alles weer op een rijtje hebt staan. Zonder dat er gevaar voor terugval is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oww wat lastig als je partner rookt. Ik ben een paar jaar terug na 23 jaar eindelijk gestopt, en ik ben er nu blij om. Het was wel op mijn tijd en toen ik er aan toe was. Ik kreeg het ineens benauwd van het feit dat je er allerlei enge ziektes van kunt oplopen en dat ik er dan niet meer zou zijn voor mijn kinderen.. En wat zou ik graag een gelegeheidsroker willen zijn, maar ik ben bang dat ik dan wel 10 gelegheden per dag creeer. Zoals al eerder vermeld lukt het je alleen als je zelf wilt. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stop elke dag het bedrag dat roken kost in een potje, dan kun je elke maand heerlijk uit eten (in een restaurant waar niet gerookt wordt) of na twee maanden sparen naar een pretpark of dierentuin. En je partner moet ook stoppen natuurlijk, dan worden jullie samen hartstikke gezond en rijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nicotine is matig verslavend en niet zwaar verslavend zoals bijna iedereen denkt, het zit hem vooral tussen je oren. Je raakt verslaafd aan het gevoel dat je iets in je handen hebt, dat je iets te doen hebt als je ergens op wacht etc.

Je moet onthouden dat nicotine een genotsmiddel is en zo zou je het ook moeten gebruiken. Dus niet die peuk omdat je je verveelt of omdat je hem zo erg verdient hebt, nee, alleen bij een wijntje in het weekend.

Jammer genoeg is dat makkelijker gezegd dan gedaan :') maar als je denkt van jezelf dat je het kan is het meestal wel mogelijk. Maarja, zie je zelf maar is zover te krijgen dat je denkt dat je 't kan. :P

Toegevoegd na 1 minuut:
(dat van dat wijntje; beter natuurlijk helemaal niet :') maar dat weet je inmiddels wel )