Wat is het humanisme??

Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen wat het humanisme precies in hield in de tijd van de renaissance en hoe het past in de renaissance? Ik snap hier gewoon vrij weinig van!! Bvd!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (1)

Het humanisme is een levensbeschouwing waarin de mens centraal staat. Humanisten gaan ervan uit dat mensen zelf zin en vorm aan hun leven geven. Zij hechten bijzonder aan zelfbeschikking: de vrijheid om op een manier te leven waar je zelf achterstaat. Deze individuele vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid voor en betrokkenheid bij anderen en je omgeving. Menselijke waardigheid, rechtvaardigheid en vrijheid staan centraal. Humanisten hechten veel belang aan zelfontplooiing, vorming en cultuur. Ze geven bovendien de voorkeur aan dialoog in plaats van dogmatiek.

Humanisten zetten zich in voor een humane samenleving, waarin iedereen gelijke kansen krijgt om zich te ontwikkelen. Zij richten zich op de schoonheid van dít leven en déze wereld, met al zijn diversiteit en mogelijkheden. Een groot aantal humanistische organisaties zet zich in om de samenleving humaan in te richten en een betekenisvol leven mogelijk te maken.

Dus ik zal het proberen uit te leggen in een iets makkelijkere taal.

In het Humanisme, is de mens het belangrijkste, dus het gaat het meeste over de mens zelf. Ze vinden vrijheid erg belangrijk en willen recht op eigen keuzes maken. Ze willen dingen doen waar ze zelf achter staan. Ze vinden dat iedereen gelijke kansen moeten krijgen en daar zetten ze zich voor in. Ze proberen het leven zo zinvol mogelijk te maken.

Meer kan ik niet zo goed uitleggen. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Ik denk verder dat als je mijn uitleg leest, het in elk tijddeel past. Dus ook in de middeleeuwen.