Wat is het verschil tussen sjansen en flirten?

Is er wel een verschil? Zo ja, wat is dit verschil dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
15.3K

Het beste antwoord

De woorden [sjansen] en [flirten] lijken in betekenis erg veel op elkaar.
[Sjansen] is in het huidige Nederlandse taalgebruik niet heel erg in zwang; [flirten] daarentegen wordt dagelijks veelvuldig gebruikt en gebezigd.

In Van Dale online staat bij [flirten]:

vrijblijvend een ander of elkaar het hof maken
en
niet serieus bedoelde versierpoging

Bij [sjansen] verwijst Van Dale online naar [flirten].

[Flirten] is een 'werkwoord': je doet het zelf, je flirt met iemand.
Sjans heb je: loop je met iemand samen op straat, wijst die ander je op het feit dat er ergens in de nabijheid iemand is die veel belangstelling voor je heeft: "Kijk, je hebt sjans!"
Heb je [sjans] dan ben je het 'lijdend voorwerp'.

Degene die zoveel belangstelling voor je heeft is aan het [sjansen], dan dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

voor mijn gevoel is het precies hetzelfde.
sjansen is een wat ouderwetse en volkse uitdrukking voor flirten.
vind sjansen wel zo leuk klinken ;)
14 jaar geleden
Nee, er is geen verschil. Flirten is een moderner woord voor sjansen maar beide betekent het 't zelfde. Als je in de encyclopedie sjansen opzoekt, zie je flirten staan.

Sjansen wordt nog steeds gebruikt, al was het alleen maar om te kunnen zeggen dat 'je sjans hebt'. Dat is met flirten niet uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is er wel verschil tussen flirten en sjansen.
Ik denk alleen wel, dat dit persoonlijk is, en taalkundig klopt het misschien helemaal niet.
Flirten is voor mij op een ondeugende manier laten merken, dat je iemand leuk vindt, door subtiele gebaren, langduriger oogkontakt dan strikt noodzakelijk is, door even je hand op iemands hand te leggen als hij je een vuurje geeft, of iemand even aan te raken als je langs hem heen moet onderweg naar je kruk. Eigenlijk een beetje verwarring stichten bij de ander : vindt ze me nou leuk, of niet.
Bij sjansen laat je duidelijk merken dat je iemand lekker vindt, en laat je geen twijfel over het feit, dat je voor morgenochtend beschuitjes klaar hebt staan. Eigenlijk heb je al "ja" gezegd vóór hij iets heeft kunnen vragen.
Flirten kan je doen zonder één woord te zeggen, bij sjansen leun je gezellig tegen zijn dijbeen aan, of strijkt zijn haar uit zijn ogen. Je doorbreekt daarbij zijn persoonlijke zone door hem op niet mis te verstane wijze aan te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, daar kan ik me eigenlijk ook wel in vinden, +1 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, voor mij is het gevoelsmatig net andersom. Sjansen klinkt op de één of andere manier onschuldiger.
En dan is er nog "sjoege hebben".