Als je een aanrijding heb gehad met een rijlesauto wie is dan verantwoordelijk over de schade de rij instructeur of de leerling??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

ik denk de rij-instructeur. die is als het goed is verzekerd voor dit soort dingen. Ook heeft hij/zij papieren om dit werk te mogen doen. ook al zit hij niet zelf achter het stuur. hij heeft wel extra pendalen. en als het moet kan hij ook aan het stuur trekken om in te grijpen..
een leerling moet nog leren rijden. dat is niet al bij de eerst les honderd procent goed.
Ik denk dat onder andere hierom rijscholen bestaan, en dat het niet zo is dat je in de auto van je vader/moeder ff een rijles mag nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"‘Bij een autorijles is de instructeur in principe altijd de juridisch bestuurder, omdat er sprake is van rijden onder toezicht."

(uitzonderins is het bij lessen voor de motor: "Deze vlieger niet opgaat voor de categorie A. Bij de motorrijles wordt de leerling die alleen op de motor rijdt aangemerkt als de juridisch bestuurder.")

http://www.autorijles.nl/instructierisico
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Instructeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rij instructeur die heeft daar een speciale verzekering voor en daarmee is de les nemende persoon verzekerd!