Hoe gebruik je een tampon?

Nou ik ben dus net ongesteld en het is allemaal erg nieuw dus kan iemand me dit uitleggen? Want ik snap ook niet wat ze bedoelen op de gebruiksaanwijzing.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan krijg je als antwoord : 'ja, gewoon'. En voordoen is er al helemaal niet bij ; dat willen meiden liever niet. ;-)

Antwoorden (1)

Oei - da's niet best. Ken je je eigen lichaam dan wel goed genoeg ? Anders moet je wellicht eerst een beetje 'op verkenning'.

Als je per se de eerste keer al tampons wilt gebruiken (ik zou het eerst een tijdje met maandverband proberen om wat vertrouwd te raken met het proces. maar goed, ieder zijn meug), kun je wellicht het best gewoon op bed gaan liggen. Je kunt dan goed ontspannen en je tijd nemen. Later lukt het ook prima op het toilet.

Tussen je benen zitten drie gaten. (Pak er desnoods een spiegeltje bij of zoek wat afbeeldingen van vagina's op internet). De onderste moet je afblijven, want die dient uitsluitend voor ontlasting, en daar ben je zeker bekend mee. De bovenste is heel klein en wellicht wat moeilijk te zien en zit onderaan je clitoris (het 'bobbeltje' bovenaan), daar plas je uit. (Dus ja, je kunt plassen met een tampon in !) Doen we dus ook niks mee.

De grootste opening daar tussenin, tussen je schaamlippen, is je vagina en die moet je hebben. Gebruik desnoods een beetje zalf of speeksel of glijmiddel als het allemaal erg strak en stroef is. Daar schuif je de-uit het plastic gehaalde- tampon in met de ronde kant eerst en het touwtje naar buiten. Zo ver je kunt. De hele tampon moet in je vagina zitten, anders zakt-ie er net zo snel weer uit of zit onprettig. Koop eventueel tampons met inbrenghuls, die zijn voor beginners wat makkelijker. Als je het goed hebt gedaan, merk je er helemaal niks van. Op de gebruiksaanwijzing staat ook altijd prima in welke hoek je de tampon het beste kunt inbrengen ; schuin naar boven/achteren.

Elke paar uur moet je de tampon verwisselen door aan het touwtje hem er uit te trekken en een nieuwe in te brengen. Vooral de laatste tampon aan het eind van je menstruatie mag je niet vergeten, anders kun je vervelende infecties krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldige uitleg Marleen, dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fenomenaal antwoord. Zou zo in de gebruiksaanwijzing van de mens kunnen staan.
Kimath
13 jaar geleden
Hele mooie uitleg :)
Nog een kleine toevoeging, begin eerst met de allerkleinste tampons om te oefenen. Als het goed gaat, kun je eventueel een grotere nemen indien nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima, duidelijke uitleg, +1
Vooral die laatste zin is leuk :)