Wordt de kerncentrale in Petten bewaakt met wapens?

Zo ja, door wie dan? Of is dit aan particulieren uitbesteed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Op grond van BRK93 in de IBO en EBO is de beveiliging voor het grootste gedeelte in handen van de DKDB. (Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging) De dames en heren van de DKDB zijn uitgerust met een standaard bewapening die minimaal bestaat uit het 'dienstpistool'. De aanvullende surveillerende beveiliging word uitgevoerd door de Marechaussee. Deze zijn net zoals op onderandere Schiphol ook (nog) zwaarder bewapend...

De beveiliging van Petten en Borselen valt onder de verantwoordelijkheid van BRK93 de 'overheid', waardoor de EBO van toepassing is. De IBO is altijd van toepassing waar het over beveiliging gaat...

Petten en Borselen hebben eveneens de voortdurende aandacht van de AIVD m.b.t. de eventuele dreigingen...

De Burgermeesters zijn hierbij verantwoordelijk voor de ordehandhaving in de nabijheid van de reactors en centrale(s)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit een ja?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een ja! Het staat er ook overigens duidelijk dat de beveiligers standaard bewapend zijn...

Andere antwoorden (5)

Nee ze beveiligen daar niet met wapens, gewoon standaard beveiliging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of ze wapens hebben, maar het wordt in ieder geval beveiligd door profesionele beveiligers. Overigens is het een kernreactor en geen kerncentrale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien het feit, dat we nog steeds in een verhoogde staat van alertheid zitten t.a.v. terroristische aanslagen, ben ik er van overtuigd dat in Petten bewapende leden van de Kmar zitten. Nee, dat kan ik niet bewijzen, en niemand zal het ook bevestigen, uiteraard.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je gelijk, maar ik denk zelf dat dit niet structureel gebeurt. Dat betekent niet dat ik het niet logisch zou vinden als het wel gebeurd in perioden van alertheid zoals je aangeeft. Ik werk daar niet, dus ik kan dat niet beoordelen.
hoi,

ja dat denk ik ook, met deze alertheids status wel.

m.vr.gr. ... dirk ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Petten is geen kerncentrale. De enige die we hebben staat in Borsele. In Petten wordt o.a. onderzoek gedaan naar en productie van radioisotopen voor medische toepassingen. De reactor gebruikt sinds 2006 laagverrijkt uranium. Daarvoor werd hoogverrijkt uranium gebruikt dat in theorie ook voor kernwapens kon worden aangewend. Vandaar dat daar is afgestapt. Daarom kan de beveiliging nu heel wat lager zijn.

In 1998 was daar nog een rel over, zie Volkskrant (link Petten bant de bom)

Er zal in Petten net zo'n strenge beveiliging zijn als bij olieinstallaties, watervoorzieningen, maar geen militaire.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Beste Som, je moet wel het goede voorbeeld geven,
en soms roep je zomaar wat :) Wat staat hier? http://www.nctb.nl/onderwerpen/Actueel_dreigingsniveau/index.aspx De kans dat een aanslag in Nederland zal plaatsvinden is reëel En wat staat hier:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=12012 19. Treden er bij terreurdreiging extra beveiligingsmaatregelen in werking?
Ja. De Algemene inlichtingen- en veiligheidsdienst (AIVD) analyseert aanwijzingen van acties van kwaadwillenden en geeft die door aan de nationaal coördinator bewaking en beveiliging (NCBB). Deze coördinator stelt vast of sprake is van een dreiging. Als daarvan sprake is nemen politie en kerncentrale aanvullende beveiligingsmaatregelen. Deze maatregelen zijn vastgelegd in het plan IBO en het plan EBO. Als het nodig is worden de Bijzondere bijstandseenheid (BBE), de Nederlandse anti-terreureenheid, ingezet om de kerncentrale te bewaken en beveiligen.
De Raad voor de nationale veiligheid kan eventueel ook het leger inzetten om een kerncentrale te bewaken en beveiligen. Deze onderraad van de ministerraad behandelt alle aspecten van terrorismebestrijding en de inlichtingen- en veiligheidsdiensten die het kabinet bespreekt.
Als gevaar voor de volksgezondheid zou dreigen te ontstaan, kan de kerncentrale zeer snel worden uitgeschakeld (scrammen). Ook in geval van bezetting van de regelzaal door kwaadwillenden kan vanaf afstand het scrammen plaatsvinden. Het nakoelen kan, zelfs bij opzettelijke uitval van het koelwaterinlaatgebouw, geheel autonoom plaatsvinden. Nou, wat denk je nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Antwoorman,
Ik geef ten goeder trouw antwoord op de vraag of de reactor in Petten wordt bewaakt met wapens. Ik denk niet dat dit op dagelijkse basis gebeurt, tenzij er dreiging is. Dan grijpt de overheid in. Ik geef nergens aan of dat goed of fout is, alleen een link naar een actie van commandos die aantoonden dat de beveiliging niet goed geregeld was. Jij geeft mijns inziens antwoord op de vraag of (strenge) beveiliging nodig is t.a.v. terrorisme.