Kent iemand argumenten voor dat gewone scholen beter zijn dan privéscholen?

Ik heb morgen een discussie voor Engels, maar ik weet nog steeds geen argumenten. Het onderwerp van mijn tegenstander is dat hij privéscholen beter vindt dan gewone scholen. Daar moet ik natuurlijk tegen in gaan.

Elk antwoord is een goed antwoord, dus als je wat denkt, zet het dan alsjeblieft hier op.
Elk antwoord zal mij helpen, mits het over dit onderwerp gaat.

Dus kort samengevat: tegenargument(en) dat privéscholen beter zijn dan gewone scholen, en elk antwoord keur ik goed.

Toegevoegd na 2 uur:
BEWERKING:

Kan ik niet bijvoorbeeld zeggen dat leerlingen op privé scholen wel meer aandacht krijgen, maar bij hun vervolgopleiding Universiteit/HBO niet meer ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.9K

Het beste antwoord

Waar ben je aan begonnen? ;-)

Je zult het moeilijk krijgen om je opponent van het tegendeel te overtuigen. Privé-scholen zijn kwalitatief vaak beter, omdat er meer persoonlijke aandacht is voor leerlingen. Er wordt gewerkt in kleine groepen, en er is veel toezicht.

Er zijn best argumenten om er tegenin te gaan, maar die betreffen m.i. niet de kwaliteit. Je zou kunnen zeggen dat dit onderwijs elitair is, en dat alleen rijke ouders dit kunnen betalen. Ook sturen sommige ouders hun kinderen naar een privé-school, als ze per se willen dat er b.v. 2 jaar HAVO in één jaar moet worden gedaan. Als je vindt dat er dan nog maar weinig tijd is, voor een sociaal leven, zou je dat ook als argument kunnen gebruiken.

Succes! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Ja ik heb er zelf ook niet voor gekozen, ik wou helemaal niet het onderdeel debat doen, maar ik werd gedwongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan! Hopelijk helpt het je een beetje. Ik snap best dat je "gedwongen" wordt, om het onderdeel debat te doen, maar ik vind het wel vreemd dat je iets moet gaan verdedigen waar je misschien zelf niet achter staat. Het zou veel beter zijn voor het debat, als je iets moest verdedigen waar je zelf WEL achterstaat.
Veel succes! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist jij snapt hem. Misschien snap je me nu beter: Iedereen mocht kiezen uit spreekvaardigheid (Debat), leesvaardigheid en schrijfvaardigheid (brief).
Ik koos voor schrijfvaardigheid, omdat ik dat heel goed kan, maar ik uit alle 30 leerlingen mocht niet kiezen. Ze benadeelt me altijd, maar goed ik had vorige x een 7, dus hopelijk lukt het dit keer ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal best lukken. Misschien kun je er nog wel een klein geintje van maken.
Zeg gewoon in het debat, dat je wel tegen prive-scholen bent, maar dat het op een prive-school niet zou voorkomen, dat je niet zelf mag kiezen tussen schrijfvaardigheid en debat. Zoiets zal je lerares best wel kunnen waarderen als ze een beetje sportief is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha dan vreet ze me op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat wordt dan een heel spektakel tijdens dat debat. Ik zou de pers uitnodigen! Maak er in ieder geval een youtube filmpje van! N.a.v. van je uitbreiding in de vraag: je wilt nu het argument gebruiken dat leerlingen van een prive-school, op de universiteit moeten afkicken van al die aandacht die ze hebben gehad. Ik vind dat niet zo'n heel sterk argument, omdat op een universiteit alles heel anders is. Maar het is wel een argument, en alle beetjes helpen ;-)

Andere antwoorden (4)

Beter voor de sociale ontwikkeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leert omgaan met andere mensen.
Het is gezeliger met mensen om je heen.
En je doet leuke dingen met klas excursies en schoolreisjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klasgenoten leggen vaak uit op een andere manier dan de docent, en omdat ze dezelfde leeftijd hebben, snappen ze hoe je denkt. dat kan heel handig zijn als helemaal niets begrijpt van de uitleg van de docent!
+ als je ontzettend slim bent, maar je kan echt geen normaal gesprek voeren of je bent heel erg verlegen, is de kans wel kleiner dat je het echt gaat maken in de buisness.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft dit verhaal met de vraag te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wil zeggen dat het heel belangrijk is om klasgenoten om je heen te hebben.
Lees hier eens wat artikelen. Als je je een beetje in het onderwerp verdiept, is het een stuk makkelijker om erover te discussiëren. Je kunt uit de informatie die op de sites staan zelf de voors en tegens van particulier onderwijs destilleren. Weet je de voordelen, dan kun je die ook beter pareren morgen als je in debat gaat met je tegenstander:

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/31805/portret_priv_school

http://www.wauwel.nl/wordpress/archives/724
http://www.scholieren.com/werkstukken/36208