waarom heten nietjes nietjes?

in een nietmachine zitten nietjes... nu vraag ik me af waarom dit nietjes genoemd worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (2)

Wikipedia zegt daarover:

De "nieten" waarmee de houten stukken van een bomschuit vastgezet werden zijn de voorlopers van de tegenwoordige "nietjes". Ook de naam "de Niet" of "van der Niet" is afkomstig van de bomschuit, de naam komt vooral voor in visserplaatsen als Katwijk, Noordwijk en Scheveningen. De naam komt oorspronkelijk uit Noordwijk.
13 jaar geleden
Het woord is ontleend aan Duits Niet ‘klinknagel’, afleiding van het werkwoord nieten ‘vastklinken’, zie onder. Dit is hetzelfde werkwoord als mnl. nieden/nieten ‘slaan, vastklinken’ zoals in cristus aen [dat] [cru]se ghenyed [1276-1300; VMNW], Als of si geniet waren daer omme ‘alsof ze (kromgebogen spijkers) daaromheen geklonken waren’ [1300-50; MNW-R]. Dit zijn echter de enige bekende attestaties van dat woord, dat klankwettig geleid zou moeten hebben tot nnl. *nieden, maar dat alleen als vnnl. neeten, neten, nijden ‘vastklinken’ [1599; Kil.] voorkomt, bijv. in mit eenre penne geslegen ende genijt ‘met een pin vastgeslagen en vastgeklonken’ [1535; iWNT]. Hierin moeten de klinkers als gewestelijk worden verklaard (oostelijk -e-, zuidelijk -ij-); de -t- in neten kan zijn ontstaan onder invloed van het Duits of van de verscherpte auslaut in het verl.deelw. geneet of in het zn. neet, dat ervan afgeleid is.

Geloof 't of niet......