Wat is het verband tussen inflatie, indexcijfer der consumptieprijzen en de gezondheidsindex? Op internet is dat allemaal moeilijk uitgelegd.

Hopelijk kan iemand het eenvoudig verwoorden.
MVG

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

Ik ben het met je eens dat het bar ingewikkeld is, en ik doe alleen maar een poging om het wat eenvoudig te verwoorden. Of dat me ook lukt weet ik echt niet. ;-)

Allereerst is die gezondheidsindex een typisch Belgische index. Misschien hebben wij (in NL) er ook wel een, maar dan voor andere doeleinden.

Het indexcijfer der consumptieprijzen geeft aan hoeveel een vooraf bepaald mandje met producten op dat moment kost. B.v. 108 Euro. Als de maand erna de index op 109 staat betekent dat, dat het leven duurder is geworden.

De inflatie heeft alles met bovenstaande te maken; alleen wordt het hier in procenten uitgedrukt. Als we het voorbeeld hierboven aanhouden is de inflatie in één maand iets minder dan 1% (meestal wordt inflatie berekend volgens een voortschrijdend gemiddelde over 12 maanden maar dat laat ik verder weg, anders wordt het veel te ingewikkeld en te lang)

De gezondheidsindex bekijkt alleen maar een bepaald aantal producten en kijkt, net zoals in de andere index of die producten duurder zijn geworden. Het betreft hier tabak, alcoholische dranken en brandstof. Daar rolt ook een indexcijfer uit, en dat wordt o.a. gebruikt om huurprijzen te bepalen.

Antwoord op je vraag: ja ze hebben veel met elkaar te maken. 1e index en inflatie zijn zelfs afgeleiden, en de gezondheidsindex gebruikt men, om wat voor reden dan ook, voor specifieke doeleinden.

Hopelijk helpt dit je iets verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, geweldige uitleg, bedankt!