Hoe komt het dat ik krullen krijg van regenwater en niet van kraanwater?

Als ik in de regen heb gelopen dan krijg ik altijd krulletjes in mn haar terwijl ik van nature beetje slag heb. Hoezo gebeurt dat met regenwater en niet met gewone water waar ik mee douche?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5K

Antwoorden (3)

Regen water is vaak zacht water (geen kalk) gebruik evt gekookt water vh zelfde effect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier zelf ook last van, krijg een enorme pluizebol als ik door de regen heb gelopen. Als ik gedouched heb en mijn haar aan de lucht laat drogen, is dat een stuk minder.

Op onderstaande sites kwam ik het volgende verhaal tegen (samengevat):

In de schors van het haar is het merg (medulla), ook opgebouwd uit eiwitvezels die het haarpigment bevatten, het merg geeft kleur aan het haar. Hier vindt men ook de zijverbindingen van het haar, wat het golfpatroon van het haar bepaalt. Er zijn drie typen verbindingen: zoute bruggen, waterstofbruggen en zwavelbruggen. De zout- en waterstofverbindingen zijn zwakker dan de zwavelverbindingen, maar er zijn er meer van en ze zijn overal. Elke type verbinding houdt ongeveer een derde van de kracht van de haarkrul.

Alkalische stoffen en zuren hebben elk hun eigen effecten op het haar. Zuren zullen de haren verharden en verdichten, terwijl alkalische stoffen de haren laten uitzetten en de haarschacht verzachten.

Regenwater is zuurder (ongeveer Ph 5.6) dan gewoon kraanwater (ongeveer Ph 7). Waarschijnlijk is het het zuur uit het regenwater dat sterker reageert op de zout-, waterstof- en zwavelbruggen die zorgen voor de krul (of de rechtheid) van je haar.

Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar ik zoek verder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht toch altijd dat dat kwam door de hoeveelheid water. Een regenbui doorweekt je haar niet zoals wanneer je doucht. Maar ik zal het vorige antwoord wat beter bestuderen.