Wat voor fouten maken dyslectische mensen?

Voorbeelden misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Letters omdraaien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
v en f. d en t door elkaar gooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel slecht woordbeeld en het niet automatiseren van korte en lange klanken. Bijvoorbeeld 'en' en 'een' door elkaar gebruiken, of worden en woorden.

Maar er zijn heel veel verschillende vormen en gradaties van dyslexie. Er zijn dyslectici die nooit d en b door elkaar halen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dyslexie betekent dat je niet goed leert lezen en schrijven. Omdat het leren slecht gaat en extreem lang duurt, loop je enorme achterstanden op - die je eigenlijk nooit meer inhaalt. Hoeveel je ook oefent - het schrijven blijft gevoelig voor fouten die je zelf niet eens ziet.

Het is maar net in welke perioden je wel iets leerde of extra les hebt gehad, wat voor een type fouten je maakt. Bovendien heb je als dyslect goede en slechte dagen en maak je elke keer weer andere fouten.

Het omdraaien van letters of verwarren van harde, zachte, lange er korte klanken is niet kenmerkend. Dat doen heel veel kinderen een periode tijdens het leerproces.

Kenmerkend kan zijn: extreem veel fouten - heel vreemde verwarringfouten (hij wildt) en inconsequente fouten. Verder zie je bij sommige dyslecten vreemde woordkeuze en ongelukkige zinsconstructies. Als je met die persoon spreekt merk je vaak een moedeloosheid: het lukt ook nooit.

Er zijn best veel dyselcten (ik bijvoorbeeld) die goed hebben leren schrijven. Er zijn best veel mensen zonder dyslexie die erg veel fouten maken en het niet opbrengen om fouten te voorkomen. Het verschil kan je meestal niet zien - waardoor dyselctisch zijn wat minder erg is :-)